نشریه

۶ اصل بازاریابی ویروسی به زبان ساده

بازاریابی ویروسی - روند سافت

بازاریابی ویروسی - روند سافت

 

بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing یا تبلیغات ویروسی یکی از تکنیک های بازاریابی است که عمدتا برای افزایش آگاهی از برند ( Brand Awareness )  یا دستیابی به سایر اهداف بازاریابی به شیوه ای ویروسی صورت میگیرد. در حقیقت با استفاده از این تکنیک شما کاری می کنید تا پیام بازاریابی شما به سرعت توسط سایر افراد به صورت دهان به دهان یا با استفاده از ابزار های نوین مانند شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارند.

علت نام گذاری این تکنیک بازاریابی، شباهت روش عملکرد آن به ویروس است که با رسیدن به هر سلول، شروع به تکثیر خود می کند و خیلی سریع در سطح وسیعی پخش می شود. در این روش هم پیام های بازاریابی به شیوه ای طراحی می شوند که دریافت کننده خود تمایل دارد آن را با دوستان و نردیکانش به اشتراک بگذارد.

۶ اصل بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing

برای اینکه پیام بازاریابی شما به صورت ویروسی بین مردم پخش شود باید ویژگی های خاصی در فرآیند بازاریابی شما وجود داشته باشد، آقای جونا برگر در کتاب مسری ۶ عامل را برای ویروسی شدن بازاریابی معرفی می کند که در ادامه این مقاله از شرکت طراحی سایت روند سافت موارد را برای شما توضیح خواهم داد.

 ۱- اعتبار اجتماعی ( Social Currency )

مردم چیز هایی را با دیگران به اشتراک می گذارند که باعث بهبود جایگاه آنها نزد دیگران می شود!

در کشور ما لاکچری زندگی کردن برای بسیاری از افراد بسیار خوشایند است و افراد زیادی دوست دارند مردم درباره آنها این گونه فکر کنند که زندگی آنها بسیار شیک و لوکس است، بنابراین به سادگی می توانید با جستجوی نام رستوران های گران و خاص صد ها عکس پیدا کنید که مردم این رستوران را روی عکس های خودشان تگ کرده اند، اما اگر اسم یکی از مغازه های جگر فروشی جنوب شهر که هیچ ویژگی ممتازی ندارد را در اینستاگرام جستجو کنید قاعدتا عکس های زیادی را پیدا نخواهید کرد!

بیشر بخوانید:  رمز و راز های کسب و کار موفق

مردم تمایل ندارند دیگران آنها را با به عنوان یک فرد عادی بشناسند، اما به شدت علاقه مند هستند دیگران آنها را آدم خاصی بدانند. اگر شما هم میخواهید تبلیغتان ویروسی شود، کاری کنید که مشتریانتان با افتخار در مورد شما صحبت کنند و زمانی که از کار شما صحبت می کنند احساس غرور کنند.

۲- قلاب ها ( Triggers )

قلاب ها یا تریگر ها به معنی چیزهایی هستند که مخاطب را به فکر محصول شما می اندازند. میتوان این طور گفت که چه چیزی مشتری را به یاد محصول شما می اندازد؟

 

 

معمولا شکلات KitKat یکی از مثال های موفق برای استفاده درست از قلاب ها یا تریگر هاست. شکلات کیت کت زمانی که با کاهش فروش مواجه شد در تبلیغاتش یک فنجان قهوه در کنار شکلات ها قرار داد.

بسیاری از افراد فکر می کنند این کار یک تصادف یا برای زیبا تر شدن جلوه های بصری تبلیغ است اما در واقع چنین نیست! شاید نوشیدنی های جذاب تری را میتوانستند در تبلیغات استفاده کنند، اما قهوه در واقع یک تریگر مهندسی شده برای کیت کت بود. اکثر افراد هر روز چندین بار قهوه مینوشند! و ناخودآگاه وقتی قهوه مینوشند به یاد کیت کت خواهند افتاد اما اگر در این تبلیغ از هات چاکلت استفاده شده بود، مردم بسیار کمتر به یاد کیت کت می افتادند. اگر هنوز هم به تریگر ها اعتقادی ندارید باید بگویم کیت کت توانست با استفاده از این روش ۳۳% فروشش را افزایش دهد!

۳- احساسات ( Emotions )

هرچه احساسات بیشتر به چالش کشیده شود، پیام شما بیشتر به اشتراک گذاشته خواهد شد. در واقع احساسات شدیدتر = به اشتراک گذاری بیشتر

بیشر بخوانید:  انواع فاکتورهای سئو در موتور جستجو(فصل 1)

خبرگذاری ها این موضوع را به خوبی می دانند و از این موضوع تا حد ممکن استفاده می کنند! دو خبر زیر را در نظر بگیرید:

امروز ۱۰۰۰ نفر برای پاک سازی محیط زیست راهی طبیعت شدند.

    1. زلزله ای شدید در شهر X باعث تخریب ۱۰۰ ساختمان و مجروح شدن بیش از ۵۰۰ نفر شد.

به نظر شما ارزش خبری کدام یک از خبر های بالا بیشتر است؟ خبر دوم دهها بار بیشتر از خبر اول بین مردم دهان به دهان می چرخد و مردم آن را به اشتراک خواهند گذاشت.

خبرگذاری ها از منفی ترین و احساسی ترین خبر ها برای افزایش فروش خود استفاده می کنند.

البته در بازاریابی شما به هیچ وچه نباید بر روی احساسات منفی تمرکز کنید. احساسات منفی با اینکه خیلی سریعتر همه گیر می شوند اما در اغلب موارد وجهه کسب و کار شما را تخریب می کنند. بنابراین بهتر است از انگیزاننده های قوی احساسی و مثبت برای ویروسی شدن تبلیغتان استفاده کنید.

 

۴- اثبات اجتماعی ( Social Proof )

اثبات اجتماعی را می توان در واقع چشم و همچشمی نامید!

فرض کنید یکی از اقوام شما به تازگی اتومبیلش را تعویض کرده است و مدل جدید تری تهیه کرده است، شما اگر تا دیروز از اتومبیلتان راضی بودید کم کم به فکر تعویض ماشینتان خواهید افتاد! اگر یکی دیگر از دوستانتان نیز ماشینش را در این مدت تعویض کند، انگیزه شما باز هم بیشتر می شود تا جایی که اگر چند نفر از ارافیانتان در یک مدت کوتاه ماشین هایشان را عوض کنند، شما حتی اگر شده با قرض، اتومبیلتان را عوض خواهید کرد.

بیشر بخوانید:  ۱۰ تکنیک بازاریابی تلفنی

۵- ارزش کاربردی

مردم اگر محصول شما را واقعا مفید و کاربردی ببینند آن را با دیگران به اشتراک می گذارند!

زمانی که شما راهی به مشتریان پیشنهاد می دهید که آنها واقعا آن راه را مفید می دانند و احساس می کنند آنچه شما به آنها آموخته اید به آنها کمک کرده تا یکی از مسائل زندگی را حل کنند و بتوانند بهتر زندگی کنند، مردم این ارزش را با دیگران به اشتراک خواهند گذاشت.

۶- داستان سرایی

ست گادین از بزرگان علم بازاریابی می گوید : بازاریابی دیگر در مورد چیزی که شما می سازید نیست! بلکه در مورد داستانی است که شما تعریف می کنید!

برند های موفق توانسته اند از داستان گویی یا Story Telling برای افزایش فروششان به طور چشمگیر استفاده کنند. البته باید دقت کنید داستانی که انتخاب می کنید باید کاملا مربوط به شما باشد و زمانی که مردم داستان را برای یکدیگر بازگو می کنند محصول و کسب و کار شما قسمت اصلی داستان باشد.

یکی از شرکت های سازنده مخلوط کن برای تبلیغ مخلوط کن های خود یک سری ویدیویی تولید کرد و بر روی یوتیوب قرار داد! آنها هر چیزی را که خیلی سخت به نظر می رسید درون مخلوط کن می ریختند و فیلم آن را بر روی یوتیوب آپلود می کردند، در کانال یوتیوب شرکت Blendtec می توانید فیلم های عجیبی از ریختن آی پد، مدل های مختلف آیفون ، مونوپاد سلفی و … مشاهده کنید.

این شرکت با این روش موفق شده است بیش از ۸۹۲ هزار دنبال کننده در یوتیوب جذب کند و ویدیو های این شرکت تا کنون صد ها هزار بار توسط علاقه مندان دیده شده است بدون اینکه این شرکت برای تبلیغات به صورت مستقیم هزینه ای پرداخته باشد!

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *