سی دی ان چیست و دلایل استفاده از CDN در وب سایت(بخش چهارم)

0
1626

3 – در دسترس بودن و مقیاس پذیری بالا

یکی از خوبی‌های CDN ها قابلیت دسترسی و مقیاس پذیری بالای آن‌ها می‌باشد. از آنجا که محتوای تکراری در سراسر دنیا در سرور‌های CDN نگهداری می‌شود اگر یکی از CDN ها به مشکل خود به طور خودکار به نزدیک‌ترین سرور ممکن متصل خواهید شد و قطعی معنا نخواهد داشت.(روندسافت)

اگر شما توسط یک میزبانی وب ضعیف میزبانی می‌شوید، CDN می‌تواند وب سایت شما را در مقابل قطعی‌های جزئی زنده نگه‌ دارد.

4 – افزایش سئو

گوگل از سال ۲۰۱۰ یک شاخص جدیدی به افزایش رتبه سایت در گوگل اضافه کرد و آن نیز شاخص میزان سرعت وب سایت شماست. بنابراین از آن تاریخ تا به حال هر‌چقدر که وب سایت شما سرعت بیشتری داشته باشد، شانس بیشتری نیز در قرارگیری رتبه های بالاتر خواهید داشت. با اینکه هیچ‌راهی برای اثبات اضافه شدن این شاخص نیست ولی با توجه به اینکه سرعت بالا در تجربه کاربری تاثیر گذار است مطمئن باشید که این در سئو وب سایت شما تاثیر گذار است.

بریان دین به عنوان یک تحقیق جامع بیشتر از ۱ میلیون دامنه اینترنتی را با در نظرگیری سرعت و رتبه گوگل بررسی کرد و این تحقیق باعث گرفتن نتیجه مثبت نظریه تاثیر سرعت بر رتبه بندی گوگل شده است. با اینکه این آزمایش‌ها تنها از نظر استدلالی استقرایی قابل قبول است هنوز هم قابل اثبات نیست  ولی مطمئن باشید که یک سرعت بالای وب سایت به رتبه بندی گوگل آن سایت بسیار کمک می‌کند. خیلی ساده بگویم، گوگل پاداش سرعت بالای وب سایت شما را پرداخت می‌کند.

علاوه بر رتبه بندی بهتر ، سرعت خوبی که CDN برای شما می‌سازد باعث افزایش سرعت ایندکس تصاویر و مقالات توسط گوگل نیز می‌شود جدا از اینکه سرعت بالا باعث بهبود تجربه کاربری، بهبود نرخ دفع کاربری، بهبود رخ تبدیل کاربر به مشتری و … هم می‌شود.

5 – امنیت اضافه‌تر

بیشتر ارائه دهندگان CDN از امکانی برای افزایش امنیتی وب سایت بهره می‌برند که به آن Origin shields می‌گویند که یک نوع فایر‌وال ابری به حساب می‌آید. این فایروال در برابر هرگونه حمله DDOS  اعمم از هدف قرار دادن پروتکل های UPD و ICMP به همان اندازه حملات SYN/ACK ، DNS amplification و لایه ۷ از وب سایت شما محافظت می‌کند. همچنین دیگر امکان فوق‌العاده‌ای که برای کاربران اضافه می‌کنند قابلیت Proxy می‌باشد که از IP آدرس وب سایت محافظت می‌کند و به نوعی وب سایت شما را مجهز به جلیقه ضد‌گلوله می‌کند.

برای تست تاثیرگذاری حملات DDOS بر روی وب سایت ، ما با احداثی سایتی کوچک نزدیک به ۵ میلیون درخواست دانلود را در ۷ روز برایش ارسال کردیم. وب سایتی که روزانه حداکثر ۳۰ تا ۴۰ مگابایت مصرف داشت پس از ۷ روز به روزانه میانگین بین ۱۵ تا ۱۹ گیگ مصرف رسید. در گوگل آنالیز درصد افزایش مصرف به ۴۶۵۰ درصد رسیده بود، که این اصلا برای یک وب سایت خوب نیست.

با فعال‌سازی CDN و فایروال شاهد کاهش آنی اتک‌ها و مصرف پهنای‌باند شدیم و مشکل مصرف بالا به طور کامل حل شد.

مطالب خواندنی :سی دی ان چیست و دلایل استفاده از CDN در وب سایت(بخش سوم)

پس با اندکی هزینه می‌توانید از این حملات جلوگیری کنید.

همچنین CDN ها امکان ساخت لینک‌هایی با ویژگی توکن امن را نیز دارند که اجازه می‌دهند شما لینک‌هایی با زمان انقضا بسازید و پس از گذشت زمان لینک‌ها حذف شوند و کاربر دیگر دسترسی به آن نداشته باشد.

تست سرعت CDN

به جای تعریف اضافه از CDN بیایید آن را به چالش بکشیم. ما از ۴ مکان مختلف هرکدام ۵ بار آزمایش سرعت با CDN و بدون CDN را توسط Pingdom انجام دادیم. سرور فیزیکی ما در امریکا و ایالت آیووا قرار دارد. توجه داشته باشید که هنگامی که می‌خواهید وب سایتتان را تست کنید باید چندین بار آن را دوباره تست کنید تا رسانه های شما کش شوند. همانطور که در بالا گفتیم هنگامی که X-Cache HTTP نمایش یافت، به شما کلمه HIT نمایش داده می‌شود و در صورتی که کش نشده باشد نیز کلمه MISS نمایش داده می‌شود. اگر کش وب سایت شما به درستی کار نکند، CDN کمک چندانی به سرعت وب سایت شما ‌نمی‌کند. بنابر این خیلی مهم است که ابتدا کش وب سایت شما فعال باشد و به درستی کار کند. می‌توانید از ابزارهای سئو رایگان جهت تست سرعت سایت خود استفاده نمایید.

  • دالاس ، تگزاس ، امریکا : ۸.۱۱ درصد کاهش زمان لود
  • سان خوزه ، کالیفورنیا ، امریکا : ۳۳.۰۲ درصد کاهش زمان لود
  • ملبورن ، استرالیا : ۵۴.۱۹ درصد کاهش زمان لود
  • استکهلم ، سوئد : ۵۴.۷ درصد کاهش زمان لود

همانطور که مشاهده می‌کنید در زمان لود وب سایت هنگامی که دالاس و سان خوزه برای تست انتخاب می‌کنیم کمی کاهش است و این خوب است ولی وقتی سوئد و استرالیا را بررسی می‌کنیم به یک نتیجه فوق العاده ۵۴ درصدی می‌رسیم و دلیل آن فقط و فقط به علت مکان جغرافیایی تست می‌باشد. سرور وب سایت در ایالت ایووا می‌باشد و برای نمایش فایل ها در دالاس و سان خوزه نیازی به مسافرت بسیار نیست و بنابراین سرعت بالاتری نسبت به استرالیا و سوئد دارند. هنگامی که ما CDN را فعال کردیم و تست را انجام دادیم به علت موجود بودن سرورهای CDN در استرالیا و سوئد سرعت به مقدار بسیار زیادی افزایش یافت و زمان لود به شدت کاهش پیدا کرد.

حال زمان پرسش است!! آیا می‌خواهید که سرعت وب سایتتان را ۵۰ درصد در دورترین مکان نسبت به سرور فیزیکی وب سایتتان کاهش دهید؟

آیا واقعا به یک CDN نیازمندید؟

سوالات بسیاری را ما از طریق ایمیل ویا دیدگاه‌های کاربرانمان در روندسافت دریافت می‌کنیم که آیا برای وب سایت خاص ما واقعا فعال‌سازی سرویس CDN لازم است؟ تجربه به ما نشان داده است که استفاده از سرویس CDN در هر نوع وب سایتی مزیت‌هایی دارد. فقط کافیست که به مزیت‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، نگاهی بیاندازید. هزینه‌های فعال‌سازی سرویس CDN در بیشتر ارائه دهندگان یکسان و ارزان است (نه برای ما ایرانی‌ها) و بسیاری از آن‌ها قیمت 0.04 دلار برای هر گیگابایت را محاسبه می‌کنند. این درحالی است که ارائه دهندگان پرطرفدار سرویس‌هایی رایگان نیز ارائه می‌کنند تا کاربرانی که وسع مالیشان به خرید سرویس‌های تجاری نمی‌رسد نیز بتوانند از سرویس CDN استفاده کنند. برای مثال ارائه دهنده معروف Cloudflare در ابتدا به کاربران خود سرویس‌هایی کاملا رایگان ارائه می‌دهد. که برای زمانی که می‌خواهید سرویس CDN را برای اولین بار تست کنید بسیار عالی است. همچنین این را نیز در نظر داشته باشید که در حال حاضر بیشتر از ۳۰ درصد وب سایت‌های موفق ایرانی درحال استفاده از سرویس کلودفلر می‌باشند، البته نه از پنل رایگان، بلکه از پنل‌های پولی آن استفاده می‌کنند، توجه داشته باشید که اگر هاست ایرانی دارید پنل رایگان کلودفلر پیشنهاد نمی‌شود چرا که نتیجه عکس در جهت بهینه سازی سرعت سایت خواهد داشت.

حال برای مثال مدیریت یک فروشگاه کوچک در اهواز را در نظر بگیرید. به عنوان یک مدیر فروشگاه اهمیتی به مشتریان خارج از محل اهواز یا ایران را نمی‌دهید. در این زمان باید به جست‌وجوی این بپردازید که نزدیک‌ترین سرور حاضر ارائه دهنده سرویس CDN شما درکجا قرار دارد. اگر وب هاست میزبانی شما در اهواز یا در نزدیکی این شهر باشد ولی نزدیک‌ترین سرور حاضر CDN در امارات قرار داشته باشد، در این زمان استفاده از سرویس CDN کاری اشتباه است زیرا باعث کاهش سرعت وب سایت شما می‌شود. در این وضعیت خیلی نادر استفاده نکردن از سرویس CDN برای شما بیشتر از استفاده کردن آن مزیت دارد.

ارائه‌دهندگان معروف CDN

درحال حاضر تعداد بسیار زیادی از CDN های خوب در جهان وجود دارد که می‌توانید بسته به امکانی که ارائه می‌دهند آن‌ها را انتخاب کنید. بیشتر آن‌ها برای چند روزی به شما امکانات رایگان ارائه می‌کنند پس پیشنهاد می‌کنیم که هر یک را که دوست داشتید ابتدا تست کنید و درصورتی که از عملکرد آن راضی بودید برای فعال‌سازی آن هزینه کنید. در اینجا ما به شما چند ارائه دهنده معروف سرویس CDN را معرفی می‌کنیم و سپس به نحوه فعال‌سازی سرویس CDN ها در وردپرس می‌پردازیم:

نصب CDN ها در وردپرس

هر ارائه دهنده CDN روش خاص خودشان را در ادغام و نصب دارند ولی خوشبختانه تمامی آن‌ها وردپرس را پشتیبانی می‌کنند و خیلی راحت با آن ادغام می‌گردند. لطفا آموزش‌های ما را قدم به قدم پیش بروید و درصورت داشتن مشکل با تیم روندسافت درمیان بگذارید. همچنین برای راحتی در کارتان، به علت اینکه بیشتر از ۸۰ درصد کاربران ایرانی سمت Cloudflare می‌روند ، آموزش جامعی در رابطه با نصب سیستم Cloudflare بر روی وردپرس برایتان آماده کردیم که می‌توانید آن را نیز بخوانید.

یکی از چیز‌هایی که ما در وب سایتتان پیشنهاد می‌کنیم استفاده کنید، استفاده از زیردامنه‌ها (ساب دامین) به جای استفاده ساختار تصادفی می‌باشد. برای مثال : CDN.ravandsoft.ir . این کار باعث می‌شود که شما برندینگ خاص خود را در سرویس CDN داشته باشید و همچنین در index داده‌ها توسط گوگل به مشکل بر نخورید که در این رابطه خیلی در سئو تاثیر گذار است. پس از فعال‌سازی سرویس CDN در وب سایت ارائه دهنده، شما می‌توانید از افزونه رایگانی به نام CDN enabler برای فعال‌سازی سرویس CDN در وب سایت خود استفاده کنید تا به سادگی تمامی اطلاعات خود را با CDN ادغام کنید.

دیگر افزونه‌هایی که می‌توانید برای فعال‌سازی سرویس CDN استفاده کنید، افزونه WP Rocket و افزونه W3 Total Cache می‌باشد که به شکل یکسانی سرویس CDN را با وب سایت وردپرسی ادغام می‌کنند.

این خیلی مهم است که تا‌جایی که می‌توانید داده‌ها را از طریق خود وردپرس نمایش دهید. با این کار از تحویل سریع داده‌ها به بازدید‌کنندگان و استفاده از یک اتصال HTTP/2 یکتا مطمئن می‌شوید. شما می‌توانید با ابزاری مثل PingDom وب سایت خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که هر یک از داده‌های شما از کجا لود می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است که پوسته‌ها و بعضی از افزونه‌های شما دیرتر لود شوند که این به علت آن است که CDN در هنگام لود آن‌ها را لود نکرده است و آن‌ها از سرور مبدا لود می‌شوند.

در نهایت ، برای اطمینان از ایندکس شدن تصاویری که در سرویس CDN لود می‌شوند در گوگل، برای کاربرانی که از افزونه Yoast Seo برای سئو وب سایتشان استفاده می‌کنند کافی است که کد زیر را در بخش Functions.php پوسته خود کپی کنند و نام دامنه و نام زیر دامنه CDN خود را جایگزین کنند.

function wpseo_cdn_filter( $uri ) {
return str_replace( 'http://yourdomain.com', 'http://cdn.yourdomain.com', $uri );
}
add_filter( 'wpseo_xml_sitemap_img_src', 'wpseo_cdn_filter' );

اگر این کار را نکنید به علت اینکه گوگل سرویس CDN شما را نمی‌شناسد، تصاویری که توسط سرویس CDN لود می‌شوند را نیز لود نمی‌کند. برای بررسی ایندکس خود در وردپرس می‌توانید از Google Search Console استفاده کنید.

پایان

ravandsoft

قالب وردپرس

بخوانید:  ارزیابی دقیق سرعت لود وب سایت با ابزار Pingdom (بخش دوم)

ارسال دیدگاه

Please enter your comment!
Please enter your name here