سی دی ان چیست و دلایل استفاده از CDN در وب سایت(بخش سوم)

0
1677

صرفه جویی بزرگ با استفاده از فشرده سازی Gzip

به طور کلی CDN ها از فشرده سازی Gzip برای فشرده سازی فایل‌ها در لود استفاده می‌کنند. Gzip بر بستر سرور فعال است (یا بر بستر CDN ها) و باعث کاهش سایز صفحهات HTML ، CSS و جاوااسکریپت شما می‌شود. این روش برای تصاویری که با روش دیگری فشرده‌سازی شده باشند، عمل نمی‌کند.(روندسافت)

Gzip-CompressionGzip-Compression

در بعضی اوقات فشرده‌سازی Gzip تا ۷۰ درصد حجم داده‌ها را کاهش می‌دهد. این به احتمال زیاد یکی از ساده‌ترین بهینه سازی سرعت می‌باشد که شما می‌توانید برای وب سایتتان فعال کنید و اگر هم بلد نیستید نگران نباشید، در تمامی CDN ها این نوع فشرده‌سازی به صورت پیش‌فرض فعال است. برای بررسی فعال‌بودن Gzip در وب سایت خود می‌توانید از وب سایت Check GZIP compression ویا ابزار های مشابه استفاده کنید.

که حجم فایل jquery.js پس از فشرده‌سازی از 94.9 کیلو‌بایت به 33.6 کیلوبایت کاهش یافته است که این ۶۴.۵۹ درصد کاهش حجم در تنها یک فایل می‌باشد. با بررسی دیگر فایل‌های خود متوجه خواهید شد که چقدر فشرده‌سازی مهم و موثر است.

با فشرده سازی Brotli به مرحله بعدی فشرده سازی بروید

فشرده سازی Brotli یک سبک جدید از فشرده سازی توسعه داده شده توسط گوگل می‌باشد که می‌تواند فایل‌ها را تا ۲۶ درصد بیشتر از Gzip فشرده سازی کند. نرخ پیشرفت بروتلی از ۲۰ جوئن ۲۰۱۷ که معرفی شده است تا به الان بسیار افزایش یافته است، تا جایی که تبلیغات تصویری نیز با استفاده از این متد فشرده سازی می‌شوند.

سی دی ان و فشرده سازی Brotli

با این حال بروتلی یک متد جدید می‌باشد و توسط همه CDN ها پشتیبانی نمی‌شود ولی تعداد بسیار کمی از ارائه دهندگان CDN مانند KeyCDN و CDN77 تا الان پشتیبانی از این متد جدید را اعلام کرده‌اند. در اکثر مواقع ، بروتلی توسط میزبانی هاست شما فعال شده است و نیازی به فعال‌سازی ندارد ولی در صورتی که فعال نیست باید آن را فعال کنید. همچنین درحال حاضر تمامی مرورگر‌های بروز از متد بروتلی پشتیبانی می‌کنند.

مطالب خواندنی : بهینه سازی و رفع خطای Reduce DNS lookups

در هر صورت یک چیز خوب در فعال‌سازی بروتلی به همراه Gzip این است که اگر همه چیز خوب پیش برود و سرور شما نیز از بروتلی پشتیبانی کند ولی در آخر کار مرورگر کاربر از بروتلی پشتیبانی نکند خیلی راحت متد فشرده سازی به Gzip بر می‌گردد و به وب سایت شما آسیبی نمی‌زند.

HTTP/2

یکی از مهم‌ترین و بزرگترین امکانات CDN ها در بهینه سازی دریافت فایل‌ها HTTP/2 می‌باشد. برای فعال‌سازی HTTP/2 پیش‌نیازتان فعال‌سازی HTTPS می‌باشد. در گذشته هنگامی که از HTTPS برای امنیت بخشی به درگاه‌های وب سایتتان استفاده می‌کردید ، سرعت وب سایتتان بسیار پایین می‌آمد ولی حالا خوشبختانه با وجود HTTP/2 دیگر همچین مشکلی خاطره شده است.

2 – کم کردن هزینه پهنای‌باند

یکی دیگر از مزایای استفاده از CDN این است که در مصرف منابعی مثل CPU و Ram وب سایت شما صرفه جویی می‌شود و این صرفه جویی به صورت کاملا مستقیم با پهنای باند وب سایت شما نیز در ارتباط است. این صرفه جویی باعث می‌شود که شما از استفاده بیش از حد پهنای‌باند وب سایت خود جلو‌گیری کنید. همچنین می‌توانید در خرید پهنای باند صرفه جویی کنید.

سی دی ان

چیزی که شما می‌خواهید این است که از شر هزینه‌های اضافه هاست راحت شوید و دیگر هزینه‌های خود را کنترل کنید که CDN با کاهش پهنای باند کمی در این امر به شما کمک خواهد کرد.

برای مثال، در زیر مشاهده می‌کنید که کلودفلر ۶۹ درصد از پهنای‌باند مصرفی وب سایتی را کاهش داده است که برای مدیر این وب سایت 273 گیگابایت صرفه جویی در خرید ترافیک داشته است.

چقدر می‌توانید از این طریق صرفه جویی کنید؟ در هاست های ایران که وب سایت به شدت پهنای باند پایینی دارد این مقدار ذخیره سازی می‌تواند تا ماهیانه ۷۰ هزار تومان یا بیشتر در هزینه‌های شما صرفه جویی کند. پس نه‌تنها که شما می‌توانید پول برای خود ذخیره کنید بلکه می‌توانید عملکردی بهتر در سراسر جهان داشته باشید. ما در روندسافت کاربرانی را داشته ایم که با استفاده از CDN سالیانه چندین میلیون تومان در هزینه پهنای باند خود صرفه جویی کرده‌اند.

یک راه دیگر در کاهش هزینه‌ها نیز فعال‌سازی محافظت کننده از HotLink ها می‌باشد. این راه به این‌صورت است که شما از قرارگیری تصاویر و ویدیو‌های خود در وب سایت‌های دیگر جلوگیری می‌کنید. بعضی از شما شاید از فساد بزرگ هفینگتون پست شنیده باشید. یکی از نویسندگان این وب سایت از مجله خبری به نام TheOatmeal تصاویر خود را کپی می‌کرد که به این دلیل مالک TheOatmeal مجبور شده بود بیشتر از ۱۰۰۰ دلار برای پهنای باند ماهیانه خود هزینه کند. بنابراین مدیر این وب سایت (TheOatmeal) با تغییر لینک تصاویر و جایگزینی تصویر زیر به جای لینک‌های قرار گرفته در هفینگتون پست، باعث شد آبروی این وب سایت از بین برود. پس به این دلیل است که می‌گوییم از Hotlink های خود محافظت کنید وگرنه هفینگتون پست‌های ایرانی بسیارند.

ادامه دارد…

ravandsoft

قالب وردپرس

بخوانید:  حمایت مالی و روش هایی برای داشتن قرارداد اسپانسرینگ موفق

ارسال دیدگاه

Please enter your comment!
Please enter your name here