سرویس AMP چیست؟ نحوه فعالسازی AMP در وردپرس(بخش اول)

0
2152

برای کسب نتایج بهتر در دنیای وب همیشه باید با جدیدترین الگوریتم های گوگل همراه باشیم و از کوچکترین تغییرات آن مطلع شویم. تقریبا یک سال میشود که گوگل سرویس AMP خود را راه اندازی کرده و توسعه دهندگان در حال توسعه این سرویس میباشند. این سرویس برای لود سریع صفحات وب در تلفن های همراه برنامه ریزی شده است . میتوان گفت که در 6 ماه اخیر این سرویس به ثبات قابل قبولی رسیده است و اکنون میتوان با اطمینان از این سرویس استفاده کرد . در این مقاله میخواهیم به نحوه فعالسازی سرویس AMPبپردازیم با ما همراه باشید.(روندسافت)

AMP

AMP چیست

سرویس AMP چیست: AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages یعنی لود سریع صفحات در تلفن همراه است گوگل پروژه AMP را در اکتبر سال ۲۰۱۵ رونمایی کرد . پروژه متکی بر HTML AMP می‌باشد که یک چارچوب باز جدید بر‌مبنای فناوری‌های موجود در وب می‌باشد که حجم وب سایت‌ها هنگام لود شدن توسط تلفن‌های هوشمند کاهش می یابد. به طور خیلی خلاصه، باعث کاهش حجم صفحات وب سایت شما در تلفن‌های همراه می‌شود.

David Besbris رهبر پروژه AMP گوگل می‌گوید:

From day one, a key focus for AMP has been speed.  It is arguably one of the most frustrating things about the mobile web — borne out by recent Google research that shows that 53% of people will leave a site that fails to load in three seconds or less. That’s the worst of all worlds for users, businesses, publishers, websites and the mobile web as a whole. — David Besbris, AMP project lead at Google

از روز اول، هدف ما از توسعه AMP افزایش سرعت سایت بوده است. مسلما یکی از بدترین چیز‌ها در موبایل سرعت پایین وب سایت ها می‌باشد – با توجه به تحقیق گوگل ۵۷ درصد کاربران اگر وب سایتی زیر ۳ ثانیه لود نشود، آن وب سایت را ترک می‌کنند. سرعت پایین در وب سایت‌ها هنگام لود در تلفن‌های هوشمند مشکلی جهانی برای تمامی کاربران، کسب و کار‌ها، ناشران و وب سایت‌ها درست کرده است.

با توجه به آخرین بررسی Akamai، مشخص می‌شود که هر دهم ثانیه هم مهم است. برای مثال اگر یک دهم ثانیه وب سایتی دیرتر لود شود برای مثال از ۲.۷ ثانیه به ۲.۸ ثانیه برسد، باعث می‌شود که نرخ تبدیل وب سایت ۲.۴ درصد کاهش یابد. (در وب سایت‌های بزرگ این رقم فاجعه است)

بخوانید:  6 نکته برای تبدیل ایده به یک کسب‌وکار عملیاتی

AMP

بسیاری از شرکت‌های بزرگ درطول این چند وقت از پروژه AMP گوگل حمایت کردند. از این شرکت‌ها می‌توانیم به اتوماتیک (توسعه دهنده وردپرس)، Reddit ، eBay ، Pinterest ، Washington Post ، Wired ، Gizmodo و غیره اشاره کرد. با توجه به گفته گوگل، فعالسازی این متد در وب سایت باعث می‌شود که ۴۴ درصد بازدید‌کنندگان منحصر به فرد ماهیانه و ۷۱ درصد بازدید‌های بازدیدکنندگان منحصر به فرد ماهیانه وب سایت شما افزایش یابد.

هنگامی که شما در وب سایت خود AMP را فعال می‌کنید، به صورت خودکار گوگل در کنار وب سایت شما نماد AMP  را نمایش می‌دهد که به معنای فعال بودن AMP در وب سایت می‌باشد، این را هم توجه کنید که برای تست باید از یک دستگاه تلفن همراه استفاده کنید. البته شما می‌توانید از شبیه‌ساز‌های ابزار توسعه دهنده گوگل کروم نیز استفاده کنید.

نشانه‌گذاری‌های ساختاری گوگل در نتایج جستجو باعث می‌شود که وب سایت شما برجسته تر نمایش یابد. برای مثال اسلاید‌های مقالات در نتایج جستجو بسیار زیبایی بخش می‌باشد.

برای مثال در تصویر بالا یک نوع صفحه بندی AMP را مشاهده می‌کنید که علاوه بر سادگی و زیبا‌سازی صفحه جستجو به کاربر تضمین می‌کند که صفحه وارد شده به سرعت بارگیری خواهد شد.

AMP

مانند تمامی پلتفرم‌های جدید برای فعال سازی AMP نیز شما باید مزایا و معایب آن را نسبت به کسب و کار خود بسنجید و نسبت به آن تصمیم بگیرید که آیا فعالسازی AMP برای کسب و کار شما مفید است یا مضر.

مزایای گوگل AMP

  • پروژه AMP گوگل کاملا رایگان و متن باز است.
  • پروژه AMP گوگل می‌تواند سرعت لود وب سایت شما در تلفن‌های همراه را افزایش دهد و توجه داشته باشید که سرعت لود یکی از فاکتور‌های رتبه بندی وب سایت می‌باشد.
  • قرار گیری بهتر در SERP ها (نتایج صفحات موتور‌های جستجو ، Search engine results page) با فعال‌سازی اسلاید مقالات برای افزایش نرخ کلیک. پس از فعال سازی AMP در یکی از وب سایت‌های معروف ، AMP باعث افزایش۲۰۰ درصدی نرخ کلیک یک وب سایت شده است که نتیجه این رشد باعث افزایش بازدید سایت هم نیز می‌شود.
  • پروژه AMP گوگل به عملکرد وب سایت بسیار کمک می‌کند، برای مثال نیازی به لود شدن فریم‌ورک‌های حجیم CSS و JS ندارد.
  • می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل وب سایت شما شود.
  • با‌ توجه به پیشرفت هر روزه AMP ، به تازگی امکان اضافه کردن تبلیغات نیز به آن اضافه شده است که با‌توجه به آن می‌توانید از طریق Adsense برای خود در‌آمد داشته باشید.
  • به صورت خودکار تصاویر را فشرده سازی می‌کند. (تصاویر برای نمایش به فرمت WebP تبدیل می‌شوند)
  • AMP Lite باعث افزایش سرعت در اتصالات ضعیف می‌شود. گوگل می‌گوید که این تکنیک تا ۴۵ درصد وب سایت را نسبت به قبل فشرده تر می‌کند.
  • مطالب خواندنی :بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)
بخوانید:  همه چیز در مورد TTFB و تاثیرش در سرعت سایت

معایب گوگل AMP

  • به طور کلی گوگل AMP از فاکتور‌های رتبه بندی وب سایت نیست ولی ممکن است که در آینده جزو این فاکتور‌ها باشد. با توجه به این موضوع از نظر تاثیر گذاری روی رتبه وب سایت هم جز‌و مزایا و هم جزو معایب به حساب می‌آید.
  • اگر شما یک توسعه دهنده وب نباشید فعالسازی AMP در وب سایتتان کمی سخت است ولی خوشبختانه با تشکر از وردپرس این کار کمی آسان تر شده است و آن‌هایی که توسعه دهنده وب نیستند نیز با فعالسازی افزونه‌ها می‌توانند از امکانات AMP استفاده کنند. در ادامه به نحوه فعالسازی AMP در وردپرس نیز می‌پردازیم.
  • ممکن است که به نرخ تبدیل شما آسیب بزند یا نتیجه‌ای منفی برایتان به وجود آورد.
  • ممکن است که شما را نگران کند که پس از بهینه سازی چه بر سر وب سایتتان می‌آید؟
  • گزارشات مشکلات برای مثال صفحات ۴۰۴ در گوگل آنالیز نیز ثبت می‌شود.
  • بعضی‌ها در میزان مشارکت و میزان نرخ دفع کاربری (Bounce rate) دچار مشکل شدند.
  • از اسکریپت‌های ثالث و برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که شاید هنوز توسط بعضی از مرورگر‌ها پشتیبانی نشوند.
  • در بعضی از مرورگر‌های قدیمی مانند Internet Explorer 11 پشتیبانی نمی‌شود. گوگل گفته است که در ۲ ورژن آخر بیشتر مرورگر‌های معروف مانند گوگل کروم، مازیلا فایرفاکس، اوپرا، اج و سافاری AMP پشتیبانی می‌شود.

تاثیر AMP در رتبه سایت گوگل

در فوریه ۲۰۱۷ ، گوگل پروژه AMP شروع به انتشار لینک مستقیم ناشران کرد که تا قبل از آن صفحات به صورت کش شده در گوگل بارگیری می‌شدند که برای سئو وب سایت کارآمد ولی برای رتبه بندی در وب سایت‌های رتبه‌بندی مانند Alexa مضر بود. همچنین برای شرکت‌ها برندینگ را با مشکل مواجه می‌کرد. خوشبختانه گوگل این را درک کرده و راه حلی برای آن ایجاد کرده است. در حال حاضر، وب سایت‌هایی که از AMP استفاده می‌کنند هنوز هم از لینک‌های گوگل برای نمایش محتویات وب سایت استفاده می‌کنند ولی در بالای صفحه AMP یک قسمت برای لینک وب سایت وجود دارد که هم به رتبه بندی کمک می‌کند و هم با کلیک بر روی آن وب سایت لود می‌شود. با‌ این حال، این کار گوگل روش عالی‌ برای افزایش رتبه وب سایت نیست ولی از هیچی بهتر است.

بخوانید:  ارزیابی دقیق سرعت لود وب سایت با ابزار Pingdom (بخش دوم)

این هم یک نمونه از مشکلاتی که AMP در برندینگ ایجاد می‌کند.

حتی اگر وب سایت شما از نسخه موبایل هم پشتیبانی نکند و تنها AMP را برای تلفن همراه پشتیبانی کند نیز گوگل لینک صفحه مخصوص دسکتاپ را نمایش می‌دهد و به صورت مستقیم لینک می‌کند. حتی اگر در جستجو‌های گوگل اولین وب سایت باشید.

ravandsoft

قالب وردپرس

ارسال دیدگاه

Please enter your comment!
Please enter your name here