سی دی ان چیست و دلایل استفاده از CDN در وب سایت(بخش دوم)

0
1691

مزایای استفاده از CDN

در زیر تعداد اندکی از مزایای بسیار زیاد CDN ها را بیان می‌کنیم و سایز مزایای CDN را می‌توانید در لینک اشاره شده مطالعه نمایید.(روندسافت)

1 – بهبود عملکرد

بهبود عملکرد یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از این سرویس می‌باشد. با این سرویس هربار که وب سایت را لود می‌کنید سرویس از نزدیک ترین سرور با حداکثر سرعت داده‌ها را دریافت کند و نرخ فرار کاربران یا bounce rate را کاهش دهد (اطلاعات بیشتر درباره bouce rate را میتوانید در مقاله bounce rate چیست بخوانید، تعریفی دقیق از روندسافت در مقاله ذکر شده را از دست ندهید) و برای شما بازدیدکنندگانی وفادار پیدا کند. و این به معنای تغییر ساده‌ای در تجربه کاربری نیست. آخرین باری که وارد وب سایتتان شدید و وب سایت دیر لود شد چه زمانی بود؟‌ این چیزی است که دوست دارید براتون خاطره شود و همیشه سرعتی عالی برای لود شدن صفحه داشته باشید. این سرعت به همین راحتی‌ها هم به دست نمی‌آید. در زیر آماری معتبر از بزرگان این صنعت براتون آماده کردیم که بهتر است به آن توجه کنید :

  • به ازای هر یک ثانیه تاخیر در لود داده‌های وب سایت ۷ درصد باعث افزایش زمان لود می‌شوید. (منبع: Kissmetrics)
  • شبکه‌های خبری به علت سرعت پایین به ازای هر ثانیه تاخیر ۱۰٪ درصد از کاربران را از دست می‌دهند. (منبع: Creative Bloq)
  • بیشتر از ۵۳٪ کاربران موبایلی وب سایت شما اگر وب سایت شما بالای ۳ ثانیه لود شود، وب سایت شما را کنار خواهند زد. (منبع: DoubleClick)
  • وب سایت AliExpress با کاهش ۳۶ درصدی زمان لود وب سایت خود توانست ۱۰.۵ درصد سفارشات خود را افزایش دهد و همچنین ۲۷ درصد به مکالمات بین کاربران خود اضافه کند. (منبع: Akamai)
بخوانید:  ارزیابی دقیق سرعت لود وب سایت با ابزار Pingdom (بخش اول)

تمامی این مشکلات و نکات توسط CDN امکان پذیر است.

کاهش TTFB

ما قبلا در بالا ذکر کردیم که اتصال یک CDN به وب سایت وردپرسی شما باعث می‌شود که لی‌تنسی وب سایت شما با کم شدن مسافت فیزیکی کاربران نسبت به سرور کاهش یابد. همچنین می‌تواند باعث کاهش زمان دست‌یابی شما به اولین بایت وب سایت شود.(TTFB یا time to first byte)

در تعریف ساده TTFB باید بگویم که برای دریافت اولین بایت داده‌های وب سایت، مرورگر موظف است زمانی منتظر بماند. هرچقدر که این زمان بیشتر باشد، لود وب سایت نیز دیرتر انجام می‌شود. ولی پیشنهاد مهمی برای شما داریم و آن این است که حتما مقاله TTFB چیست را مطالعه نمایید تا باعث بهینه سازی زمان بارگذاری سایت خود شوید.

یک تصور غلط در رابطه با محاسبه TTFB این است که بیشتری‌ها تصویر می‌کنند که زمان دستیابی مرورگر به اولین بایت وب سایت بعد از بررسی DNS می‌باشد که این تصوری کاملا اشتباه است. زمان تاخیر TTFB به لی‌تنسی وب سایت شما بستگی دارد و هرچه پایین‌تر باشد TTFB شما نیز پایین‌تر است.

به طور کلی لود شدن اولین بایت در وب سایت باید ۳ مرحله پردازش، تاخیر و لی‌تنسی را بگذراند. TTFB بالا در وب‌سایت شما ممکن است به علت کدنویسی اشتباه ویا استفاده اشتباه از سیستم کش باشد.ولی مکان کاربران نیز یکی از دلایل موجود می‌باشد.

نکته : اگر از CloudFlare استفاده کنید، به علت اینکه در Stockholm سرور ندارد، ممکن است TTFB کمی بیشتر طول بکشد. همچنین در Cloudflare شما داده‌هایتان به طور کامل به صورت پروکسی از سرور‌های کلودفلر دانلود می‌شوند و ممکن است به خاطر وجود مزیت‌های اضافه‌تری از این قبلی TTFB بیشتر طول بکشد. این را نیز در نظر بگیرید که Cloudflare یک فایروال اضافه‌ به وب سایت شما اضافه می‌کند که جلوی حملات بروت‌فورس و دیگر حملات سایبری را بگیرد که این نیز یکی از دلایل افزایش زمان TTFB می‌تواند باشد.

بخوانید:  پروژه های کارآفرینی بانوان چگونه پدید می آید

مطالب خواندنی : سی دی ان چیست و دلایل استفاده از CDN در وب سایت(بخش یک)

بنابراین شما می‌بایست خود را به چالش بکشید که کدام CDN را انتخاب کنید، آن سرویسی که بیشتر مزایا به شما می‌دهد یا آن سرویسی که سرعت بهتری برای شما ایجاد می‌کند!! انتخاب با شماست. اگر وب سایت شما به درستی بهینه سازی نشده باشد، ممکن است که باعث افزایش TTFB وب سایت شما شود. اگر علاقه دارید که از CloudFlare به عنوان CDN استفاده کنید، به تازگی این شرکت سرویس جدیدی به نام Argo معرفی کرده است که تاثیر بسیار زیادی بر روی TTFB دارد و به کاهش آن کمک می‌کند. اگر علاقه‌مند به استفاده از Cloudflare را دارید می‌توانید پست نحوه نصب کلودفلر را مطالعه نمایید، ما در این پست جامع به بررسی جامع این CDN و نحوه نصب آن پرداختیم.

تحویل سریع‌تر با استفاده از سیستم کش

دقیقا مانند افزونه‌های کش وردپرس بیشتر CDN ها از امکان کش صفحات بهره می‌برند که به سرور شما نیز فشاری وارد نمی‌شود. این کار باعث می‌شود که کاربر بعد از اولین ورود به وب‌سایت در سریع‌ترین زمان ممکن با توجه به اینکه بعضی از داده‌ها از قبل ذخیره‌سازی شده‌اند، وب سایت شما را لود کنند. این یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود سرعت سایت می‌باشد. یکی از چیز‌های مهمی که در این لحظه باید بدانید، این است که باید بدانید کش چگونه کار ‌می‌کند. هنگامی که CDN فایل‌های شما را دریافت می‌کند ، قبل از کش کردن در مرورگر یک یا دوبار داده‌ها را برای مرورگر کاربر ارسال می‌کند و سپس پس از دریافت کامل داده‌ها، آن‌ها را در مرورگر ذخیره می‌کند.

بخوانید:  کسب و کار کوچک و معایب و مزایای آن.

یک CDN بخشی به نام X-Cache در HTTP Header قرار می‌دهد. در اولین و دومین درخواست این بخش به صورت Miss قرار می‌گیرد که به معنای کش نشده می‌باشد.

در درخواست های بعدی، به شما کلمه HIT را نمایش می‌دهد که معنای کش شدن صفحه می‌باشد. این کش به صورت‌های مختلفی برای مثال منقضی شدن بعضی از Header ها ویا به صورت دستی پاک‌سازی می‌شوند.

اگر از یک CDN به صورت تماما پروکسی مثل CloudFlare استفاده می‌کنید، شما می‌توانید با استفاده از تکنیکی ساده سیستم کش را به مرحله بعدی ببرید و تمام صفحه را کش کنید. این کار باعث کش شدن تمامی لینک‌های وب سایت می‌شود. با اینکه، در وب سایت‌های وردپرسی گاهی به مشکل می‌خورد که باید برای بخش‌های داینامیک وب سایت خود راه حلی پیدا کنید ولی در کل سرعت را بسیار افزایش می‌دهد.

ادامه دارد…

ravandsoft

قالب وردپرس

ارسال دیدگاه

Please enter your comment!
Please enter your name here