سی دی ان چیست و دلایل استفاده از CDN در وب سایت(بخش یک)

1
2883

از آنجایی که تمام مدیران سایت به دنبال افزایش سرعت سایتشان و همچنین افزایش ریضایت کاربران هستند.یکی از مدرنترین وجدیدترین راه های افزایش سرعت سایت استفاده از یک سرویس CDN می باشد .(CDN به معنی شبکه تحویل محتوا یا شبکه توزیع محتوا است)

سی دی ان بار اضافه را از سرور اصلی سایت شما کاهش داده و باعث افزایش سرعت تحویل محتوا به کاربران می شود که در نهایت رضایت کاربران و مدیریت بهتری را برای شما بع ارمغان می آورد.(روندسافت)

امروز ما می‌خواهیم شما را با نحوه کار CDN ها و همچنین دلیل استفاده از آنها و معرفی برخی مزایای اضافی CDN ها آشنا کنیم.

۴۰ درصد کاربران اگر وب سایتی بیشتر از ۳ ثانیه لود شود آن را رها می‌کنند. (این یک شاخص جهانی‌ است ولی در ایران با توجه به سرعت بسیار پایین اینترنت و حجم بالای وب سایت ها این شاخص تا ۷ ثانیه پیش‌بینی می‌شود).

شبکه توزیع محتوا (CDN) چیست؟

کلمه CDN مخفف کلمه content delivery network به معنای شبکه تحویل محتوا (شبکه توزیع محتوا) می‌باشد. این سرویس یک شبکه از سرور‌ها در سراسر جهان می‌باشد که برای میزبانی اطلاعات استاتیک (و گاهی داینامیک) وب سایت شما نظیر تصاویر، ویدیو‌ها، فایل‌های CSS و فایل‌های جاوا‌اسکریپت طراحی شده است. توجه داشته باشید که وقتی از میزبانی صحبت می‌کنیم منظور میزبانی وب سایت شبیه هاست‌های اشتراکی یا اختصاصی سایت شما نیست. CDN به طور کامل یک سرویس جداگانه میزبانی می‌باشد. سرویس‌های CDN جایگزین هاست‌های میزبانی شما نیست ولی راهی اضافه برای بهبود سرعت سایت می‌باشد.

 

سرویس شبکه تحویل محتوا(CDN) چگونه کار می‌کند؟

 خب، به عنوان مثال ، وقتی شما قصد خرید یک هاست میزبانی وب را دارید ، می‌بایست مکان یک دیتاسنتر فیزیکی  مثل آلمان، فرانسه، امریکا، ایران و غیره را انتخاب کنید. به عنوان نمونه فرانسه را برای میزبانی انتخاب کردیم. این به معنی آن است که مثلا وب سایت شما توسط سرور‌هایی واقع در پاریس میزبانی می‌شود. حال در نظر بگیرید فردی در ایران بخواهد وارد وب سایت ما شود و فردی نیز از فرانسه وارد وب سایت ما شوید، به علت مکان قرارگیری سرور و همچنین انتقال داده‌ها از مبدا به کشور مقصد، زمان لود وب سایت در ایران بیشتر از فرانسه خواهد بود. این چیزی است که به آن لِی‌تنسی یا تاخیر گفته می‌شود (latency). لی‌تنسی به زمان یا تاخیری گفته می‌شود که برای انتقال اطلاعات در شبکه‌ها لازم است. بنابراین هرچه فاصله کاربر از مکان قرارگیری سرور وب سایت دورتر باشد لی‌تنسی نیز بیشتر می‌شود.

همچنین لی‌تنسی را در تبادل داده‌ها فراموش نکنید، هنگامی که شما به عنوان کاربر داده‌ها را دریافت می‌کنید و با پر کردن فرم یا کلیک روی کلیدی درخواستی را برای سرور ارسال می‌کنید، باز هم فاصله شما با سرور باعث تاخیر در دریافت پاسخ می‌شود. حال جایی است که CDN وارد بازی می‌شود و ما در این زمان برای کاهش لی‌تنسی سرویسی به نام CDN را وب سایت خود  اضافه می‌کنیم. سرویس CDN اطلاعات را از نزدیک‌ترین سرور برای کاربر نمایش می‌دهد و این کار باعث کاهش لی‌تنسی لود وب سایت می‌شود. سرورهای CDN را گاهی نقطه حضور (POPs) می‌نامند.

کاربران وردپرسی در ابتدا برای استفاده از CDN بی‌میلی نشان می‌دهند. در اینجا ما در ۳ مرحله خیلی ساده نحوه عملکرد CDN و همچنین نحوه فعالسازی آن در وب سایتتان را آموزش می‌دهیم.

بخوانید:  6 نکته برای تبدیل ایده به یک کسب‌وکار عملیاتی

مرحله اول :

یک ارائه دهنده سرویس CDN را انتخاب کنید و در وب سایتش ثبت نام کنید. سرویس دهی آن‌ها بیشتر به صورت ماهیانه یا حجم پهنای‌باند می‌باشد و اکثر ارائه دهندگان برای محاسبه قیمت، به صورت هوشمند عمل می‌کنند و نیازی به ارسال تیکت یا تماس با ارائه دهنده نیست.

مرحله دوم :

برای ادغام CDN خود با وردپرس از یک افزونه رایگان مانند CDN Enabler یا WP Rocket استفاده کنید. این افزونه‌ها به صورت خودکار داده‌های شما را با CDN ادغام می‌کنند. با این افزونه‌ها نیازی نیست که شما به هیچ چیزی دست بزنید و همه کار‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود، صرفا برخی اطلاعات اولیه برای وصل شدن به CDN لازم دارند. در حال حاضر استفاده از CDN نسبت به چند سال پیش خیلی راحت‌تر شده است.

مرحله سوم :

حال هنگامی که کاربران شما وارد وب‌سایتتان می‌شوند، اکنون محتوای وب سایت وردپرسی شما در CDN هایی در سراسر دنیا لود می‌شود و نسبت به مکان کاربر نزدیک ترین سرور CDN انتخاب می‌شود و اطلاعات برایش لود می‌شود. پس اگر حال کاربر از ایران وارد وب سایت ما شود دیگر لی‌تنسی قبلی را برای انتقال از فرانسه به ایران را احساس نمی‌کند زیرا اطلاعات از سروری در آسیا برایش ارسال می‌شود. حال به این بخش می‌رسیم که CDN چگونه مکان کاربر را تشخیص می‌دهد. این سرور برای تشخیص مکان فعلی کاربر از تشخیص IP و همچنین مسیریابی جغرافیایی استفاده می‌کند تا دقیق‌ترین مکان را تشخیص و نزدیک‌ترین سرور را به درستی انتخاب کند.

با این حال، هنوز هم انتخاب یک سرور قدرتمند در یک مکان مرکزی بسیار اهمیت دارد، چون اگر از یک CDN قدرتمند برای لود اطلاعات وب سایت خود استفاده کنید نیز مرورگر باید چند درخواست برای دریافت فایل‌های استاتیکی مثل HTML و PHP ارسال کند، مگر اینکه از تکنیک ذخیره سازی در سرور پروکسی استفاده کنیم که آن بخشی جداست که بعدا به آن می‌پردازیم. در حال حاضر وب سایت‌های میزبانی بسیاری هستند که از نظر ارائه سرور قدرتمند در ایران فعالیت می‌کنند و از مکان‌های مختلفی از جهان از جمله خود کشورمان ایران سرویس دهی می‌کنند.

ادامه دارد…

ravandsoft

قالب وردپرس

1 نظر

ارسال دیدگاه

Please enter your comment!
Please enter your name here