اگر میخواهید بدانید که رئیس تان از شما متنفر است یا خیر بخوانید!

0
1495
همه‌ی ما می‌خواهیم در محیط کار محبت و توجه افراد را به خود جلب کنیم – مخصوصا مدیر و رئیس مان. روسا آدم‌هایی هستند که معمولا تصمیماتی را درباره‌ی ترفیع‌، افزایش حقوق، و ارزیابی کتبی عملکردمان می‌گیرند و معمولا نقش مهمی را در روحیه و موفقیت کلی‌مان در محیط کار بازی می‌کنند. در این‌ مقاله ۲۱ نشانه‌ی زیرکانه آورده ایم که حاکی از آن است که رئیس تان در خفا از شما متنفر است. ولی اگر متوجه می‌شوید تنها قربانی این رفتار  در شرکت هستید، احتمالا به این معنی است که دوست‌تان ندارند.

پس اگر آنها شما را دوست‌ نداشته باشند، می‌خواهید بدانید چرا و تا می‌توانید سعی کنید اوضاع را تغییر دهید. ولی همیشه به این آسانی‌ها نیست.

مطالب خواندنی : ۲۱ راه آسان پولسازی آنلاین

مایکل کر، که یک سخنران بین‌المللی کسب و کار و نویسنده‌ی کتاب “مزیت شوخ‌طبعی” است در این باره گفته است:

“اگر رئیس تان دوست‌تان ندارد، شاید آن را برای خودش نگه داشته است، چون آنها می‌دانند نیاز دارند روابط حرفه‌ای داشته باشند و علائق‌شان را در اداره بروز ندهند. پس ممکن است نشانه‌هایی کاملا زیرکانه وجود داشته باشند که اگر به دنبال ان بشد معمولا به آسانی کشف می‌شوند.”

لین تیلور، که یک متخصص محل کار ملی و نویسنده‌ی کتاب ” رام کردن ستمگر اداره‌ی وحشتناک‌تان: چگونه رفتار بچه‌گانه‌ی رییس را مدیریت کنید و در شغل‌تان پیشرفت کنید” است می‌گوید شما مجبور نیستید بهترین دوست رییس‌تان باشید. ولی اگر احساس می‌کنید دوست‌تان دارد، حمایت‌تان می‌کند، و به شما احترام می‌‌گذارد، می‌توانید به خلاقیت و موفقیت خوبی دست پیدا کنید.

۱.آن‌ها هرگز از شما گزارش یا نظر نمی‌خواهند و در تصمیمات کلیدی شما را مشارکت نمی‌دهند.

وقتی آنها شما را در تصمیمات بزرگ مربوط به حوزه‌ی نفوذتان وارد نمی‌کنند، شاید دلیل‌اش این باشد که رییس‌تان به نظر شما اعتماد ندارد.

کر می‌گوید “وقتی از شما گزارش یا نظری خواسته می‌شود، این پیام را به شما می‌رساند که ارزشمند هستید، پس اگر نظرتان را نخواهند، البته، پیامی متضاد را مخابره می‌کند: ‘واقعا اهمیت نمی‌دهم چه فکری دارید’.”

۲.شما احساس درونی بدی دارید.

اگر احساسی مثل این دارید که رییس‌تان دوستتان ندارد، شاید این احساس فقط در ذهن‌تان باشد. ولی هم‌چنین می‌تواند درست باشد. اگر آنها با شما بسیار سخت‌گیرانه‌تر از دیگران رفتار می‌کنند، احتمالا شخص مورد علاقه‌شان نیستید. به ندای درون‌تان اعتماد کنید و اگر احساس قوی از این موضوع دارید به دنبال نشانه‌های دیگر بشد.

بخوانید:  مفاهیمی از استراتژی کسب و کار و مدل کسب و کار

۳.آن‌ها تماس چشمی با شما برقرار نمی‌کنند.

برای رییسی که عصبانی است سخت است مستقیما به چشم نگاه کند. تیلور می‌گوید، “آن‌ها می‌ترسند که مبادا شما خصومت‌شان را کشف کنید، پس کم‌ترین مقاومت این است که به جای دیگر نگاه کنند یا تا حد ممکن جایی باشند که شما نباشید.”

۴. آنها شما، و فقط شما را، خرده‌مدیریت می‌کنند.

رئیس ها به چند دلیل خرده‌مدیریت می‌کنند: مثل، نیازی برای قبول کنترل دائمی، یا ناامنی تا سطح معینی. تیلور می‌گوید، “ولی می‌تواند به این معنی باشد که به شما اعتماد ندارند. در بعضی موارد می‌تواند حتی به رفتار قلدری خفیف بینجامد که رییس آن‌قدر هر گام شما را پایش می‌کند که احساسی مثل ارعاب به شما دست می‌دهد.”

۵. آن‌ها وقتی نزدیک یا کنارتان هستند نمی‌خندند.

ما در مورد یک روز بد یا تغییر حالت روحی بحث نمی‌کنیم. اگر وقتی شما در اتاق هستید رییس‌تان کوششی هوشیارانه را برای نخندیدن انجام می‌دهد، یک چیزی درست نیست.

۶. آنها از شما مثل طاعون دوری می‌کنند.

اگر متوجه می‌شوید رییس‌تان وقتی شما منتظر آسانسور هستید فقط راه‌پله را در پیش می‌گیرد، یا برنامه‌اش را طوری مدیریت می‌کند که در ساعات کاری‌اش با شما به ندرت رو به رو شود یا  هم‌پوشانی داشته باشد، نشانه‌ی خوبی است که از شما دوری می‌کند.

۷. آنها زبان بدن منفی نشان می‌دهند.

کر می‌گوید، چه وقتی شما در دفتر رئیس تان هستید با چشمان گردشده‌ی زیرکانه نگاه‌تان کند و که دائما در یک موضع بسته با حالت دست به سینه باشد، یا سرش را از رایانه برنمی‌دارد و بالا را نگاه نمی‌کنند، حال بدن رئیس تان اغلب از احساسات حقیقی‌اش پرده برمی‌دارد.

۸. آنها به شما جواب سربالا می‌دهند.

اگر می‌پرسید ” اوضاع چه‌طور است؟ ” و همیشه آنها جواب می‌دهند “خوبه” یا “عالیه” – یا اگر ایمیل‌های آنها همیشه مستقیم به موضوع می‌پردازد، و هرگز با “سلام” یا “عصربه‌خیر” دوستانه آغاز نمی‌شود، شاید نشانه‌ای باشد که طرفدار شما نیستند.

بخوانید:  نشانه‌های یک استخدام بد کدام‌اند؟

کر می‌گوید، ” اگر رییس‌تان مثل یک نوجوان حالی به حالی است: پس نشانه‌ی نسبتا بزرگی است.”

۹.آنها حضور شما را به رسمیت نمی‌شناسند.

تیلور می‌گوید: اگر رییس‌تان وقتی شما می‌رسید نمی‌گوید”صبح‌به‌خیر”، یا وقتی دارید می‌رود نمی‌گوید “شب خوشی داشته باشی” می‌خواهد بگوید دوستت‌تان ندارد.

۱۰. آنها هرگز از شما برای شرکت در جلسات مهم یا پروژه‌های اجتماعی دعوت نمی‌کنند.

کر می‌گوید، ” هر نشانه‌ای از ممنوع شدن یا حذف شدن، به هر روشی که باشد، علامت عمده‌ای است که رئیس تان با شما مشکل دارد”.

۱۱. آنها اساسا با ایمیل با شما ارتباط برقرار می‌کنند و از مکالمات شخصی ‌تا آن‌جا که می‌توانند اجتناب می‌کنند.

اگر رییس‌تان شما را دوست نداشته باشد، می‌کوشد ارتباطات شخصی‌اش را با شما محدود کند. اگر متوجه می‌شوید مکاتبات‌تان دیجیتالی‌تر می‌شود، خودش یک نشانه است.

۱۲. در اتاق شان همیشه بسته است.

اگر مدیرتان یک دفتر دارد و در آن همیشه بسته است، آنها می‌خواهند به شما چیزی را بگویند. یعنی نمی خواهند شما را بپذیرند.

۱۳. آنها دائما با شما مخالفت می‌کنند.

اگر رئیس تان با هر ایده‌ی شما مخالفت می‌کند یا با هر چه می‌گویید موافق نیست(ولی به نظر می‌رسد همین کار را با دیگران نمی‌کند)، نشانه‌ی نسبتا خوبی است که در خفا از شما متنفر است. و اگر کسی با شما این گونه به صراحت مخالفت می کند یعنی باید مراقب رفتارتان باشید تا بهانه به دست رئیس تان ندهید.

۱۴. آنها هرگز از زندگی شخصی یا خانوادگی‌تان نمی‌پرسند، همیشه گفت‌وگوها حرفه‌ای و کاری است.

کر می‌گوید، اگر متوجه می‌شوید رئیس تان با هر همکار دیگرتان درباره‌ی بچه‌ها یا علاقه‌شان صحبت می‌کند، ولی هرگز این موضوعات را با شما مطرح نمی‌کند. احتمالا علاقه‌ای به شنیدن زندگی شما ندارد.

۱۵. آن‌ها شما را هرگز در شوخی‌ها یا تفریحات اداری مشارکت نمی‌دهند.

شوخی‌های دوستانه با کارکنان اغلب نشان‌دهنده‌ی این است که جزء تیم هستید: یعنی شما یکی از “ما” هستید – پس اگر رییس‌تان هرگز احساس راحتی ندارد شما را در شوخی‌های دوستانه وارد کند، شاید نشانه‌ای باشد که به شما اهمیت نمی‌دهد.

بخوانید:  نظریه مدیریت تاریخی و معاصر، تحلیل آن ها.

۱۶. آنها هرگز به شما بازخورد نمی‌دهند…

رییسی که می‌خواهد به شما کمک کند پیشرفت کنید به شما بازخورد بد یا خوب می‌دهد.

کر می‌گوید، ” ولی نبود بازخورد، بی‌تفاوتی کامل به عملکرد و پیشرفت شغلی آینده‌تان به عنوان یک کارمند را نشان می‌دهد.”

۱۷…. یا آنها فقط به شما بازخورد منفی می‌دهند، که معمولا در جامعه مرسوم نیست.

انتقاد بی‌پرده از تلاش‌ها یا ایده‌های شما در یک جلسه نشانه‌ای بارز از بی‌احترامی است. اگر رئیس تان به هر روشی از پذیرفتن شما طفره می‌رود، می‌تواند حاکی از این باشد که دوست‌تان ندارد.”

۱۸. آنها به شما شغلی را تفویض می‌کنند که هیچ کس دوست ندارد انجام دهد.

تیلور می‌گوید اگر رئیس تان فقط به شما وظایف پست را می‌دهد که پایین‌تر از تجربه و صلاحیت‌تان است، مثل ” سیب‌زمینی پوست‌کندن”- نشانه‌ای است که آنها به توانایی‌های‌تان اعتماد ندارند یا احترام نمی‌گذارند(یا بدتر از آن عامدانه شما را تحریک می‌کنند دنبال شغل دیگری باشید).

۱۹. آن‌ها پروژه‌ی دلخواه‌تان را به شخص دیگری محول می‌کنند.

تیلور می‌گوید، صبح شنبه است و پروژه بسیار موجهی که روز جمعه به شما واگذار شده بود به طرز جادویی حالا به همسایه‌‌ی اتاق بغلی‌تان واگذار شده است.

برای روسای غیرمنظم غیرعادی نیست که گاهی اوقات پروژه‌ها را دوباره‌ی واگذار کنند، که متاسفانه این رفتارشان شامل حال همه‌ی پرسنل است. ولی اگر متوجه می‌شوید این کار به دفعات رخ می‌دهد، یا جزء حرکت‌های تنفرآمیز رئیس تندمزاج‌تان است، نشانه‌ی است.

۲۰. آن‌ها اعتبار ایده‌های‌تان را می‌دزدند.

تیلور توضیح می‌دهد، “حالا بعضی از رئیس ها این کار را حتی با کارمندان که دوست دارند انجام می‌دهند، ولی بیزاری از ایده‌تان به شما اعتبار منفی از کار، یا ایده‌تان می‌دهد”.

۲۱.آن‌ها توجه کم‌تری به شما در مقایسه با دیگران دارند.

اگر رئیس تان به نظر می‌رسد به چیزی که باید بگویید علاقه ندارد، یا وقتی با شما صحبت می‌کند صبر و قرار ندارد، احتمالا شما را زیاد دوست ندارد.

ravandsoft

ارسال دیدگاه

Please enter your comment!
Please enter your name here