انتخاب نام کسب‌وکار ؛ آغاز تولد برند شماست

0
1730
یرند نام

انتخاب بهترین نام کسب‌وکار می‌تواند تاثیر بسزایی روی موفقیت شما داشته باشد. انتخاب اسامی اشتباه می‌تواند کسب‌وکار را در ارتباط با مشتری دچار اختلال کند. اما در عوض، انتخاب یک نام صحیح و مناسب برای استارت آپ، در زمینه بازاریابی و برندینگ بسیار مثمر ثمر خواهد بود و می‌تواند پیشروی به‌سوی موفقیت را آسان‌تر کند.

نام کسب‌وکار شما اولین چیزی است که به ذهن مخاطب سپارده می‌شود. هرچقدر که این نام زیباتر و شکیل‌تر باشد، مدت‌زمان بیشتری در ذهن مشتری باقی خواهد ماند و این یعنی یک برندینگ درست. در این مطلب از مجله کسب‌وکار، ۱۱ ترفند برای انتخاب یک نام صحیح برای استارت آپ آورده شده است که با کمک آن‌ها می‌توانید از انتخاب بهترین نام برای کسب‌وکار خود مطمئن شوید.

مطالب خواندنی : استعداد های قرن ۲۱ را چگونه مدیریت کنیم؟

اسامی که باعث محدود کردن رشد می‌شوند را انتخاب نکنید

گاهی اوقات اهداف اولیه کسب‌وکارها به‌گونه‌ای است که نام را نیز بر همان اساس انتخاب می‌کنند. درصورتی‌که این یکی از مهلک‌ترین اشتباهاتی است که ممکن است صورت بگیرد. برای مثال، فرض کنید اگر جف بزوس، بجای آمازون، نام فروشگاه خود را «onlinebooks» می‌گذاشت، قطعا نمی‌توانست به بزرگ‌ترین خرده‌فروش دنیا تبدیل شود.

یکی از بارزترین نمونه‌های این مورد، فروشگاه اینترنتی دیجی کالاست. دیجی کالا با هدف اولیه فروش محصولات الکترونیکی راه‌اندازی شد ولی اکنون می‌بینیم که طیف وسیعی از اجناس از محصولات الکترونیکی گرفته تا سیسمونی کودک در آن فروخته می‌شود. نام دیجی کالا در ابتدا یک فروشگاه محصولات الکترونیکی را به ذهن متواتر می‌کند، اما بعد از ورود به سایت، با طیف بسیار وسیعی از اجناس مواجه می‌شوید.

بخوانید:  کارتن خوابی که مالتی میلیاردر کالیفرنیا شد

از انتخاب اسامی با تلفظ سخت اجتناب کنید

قطعا شما دوست ندارید که مشتریانتان در فضای آنلاین برای پیدا کردن شما به مشکل بربخورند. بنابراین تاجایی که می‌توانید باید از انتخاب اسامی با تلفظ سخت و غیر مرتبط خودداری کنید. اسم استارتاپ خود را ساده حفظ کنید تا در ذهن مخاطب باقی بماند.

در مورد نام انتخابی در اینترنت تحقیق کنید

بعد از انتخاب اولیه یک نام، اولین کار جست و جو درباره معنی آن در اینترنت است. تا شما را از غیر مرتبط بودن معنام نام با ماهیت کسب و کار شما مطمئن کند. گاهی اوقات نیز ممکن است اسم انتخابی شما توسط فرد دیگری مورد استفاده قرار گرفته باشد.

از دامین‌های معتبر استفاده کنید

پیشنهاد من این است که از دامین‌های معتبری مانند.com یا.ir استفاده کنید و به سراغ دامین‌های عجیب‌وغریب مانند.biz یا.mobile نروید. مشتریان معمولا با این دامین‌ها ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. اگر نام دامین انتخابی شما توسط شخصی دیگر اشغال شده ولی بلااستفاده باقیمانده است، می‌توانید با مالک دامین تماس بگیرید و درخواست خرید خود را به او ارائه دهید.

از انتخاب اسامی مشابه سایر کسب‌وکارها اجتناب کنید

نامی که برای کسب‌وکار خود انتخاب می‌کنید باید منحصربه‌فرد و خاص شما باشد و نباید از اسامی استفاده کنید که به سایر کسب‌وکارها، هرچند نامرتبط با شما، شباهت داشته باشند. هرچند که انتخاب اسامی مشابه با سایر کسب‌وکارها شاید ازلحاظ حقوقی چندان مشکلی نداشته باشد، اما برای خود شما خوب نخواهد بود که اگر مشتریانتان شما را به تقلب متهم کنند یا به‌واسطه شباهت اسامی، در شناسایی کسب‌وکار شما در فضاهای آنلاین و آفلاین دچار اشتباه شوند.

بخوانید:  چرا استیو جابز در ذهن ها ماندگار شد؟

اسمی را انتخاب کنید که یک معنی خاص را منتقل می‌کند

نام انتخابی شما باید به‌گونه‌ای باشد که هدف کسب‌وکار و معنی خاصی را به ذهن مخاطب منتقل کند و افراد بعد از خواندن آن بلافاصله با موضوع کسب‌وکار آشنا شوند.

برای مثال، سایتی با نام دامین OnlineTickets.com به‌راحتی موضوع خریدوفروش بلیط را به ذهن مشتری متواتر می‌کند و معنی و مفهوم خاصی را منتقل می‌کند.

از نام‌های جالب‌توجه و گیرا استفاده کنید

نام کسب‌وکار باید به‌گونه‌ای باشد که کارمندانتان بتوانند بدون تعلل آن را در مکان‌های مختلف اعلام کنند. همچنین نام کسب‌وکار باید با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کند؛ بنابراین باید نام استارتاپ خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که افراد بعد از شنیدن آن، تمایل داشته باشند که در مورد شما بیشتر بدانند.

نام انتخابی را ازلحاظ لفظی آزمایش کنید

گاهی اوقات یک نام روی کاغذ زیبا به نظر می‌رسد، ولی وقتی آن را تلفظ می‌کنیم، با آن چیزی که روی کاغذ بوده بسیار تفاوت دارد. مطمئن شوید که افراد با شنیدن نام شما سردرگم نمی‌شوند و تلفظ نام نیز برایشان راحت است.

نظرات دیگران در مورد نام انتخابی را جویا شوید

باید نظرات دیگران و مخاطبان احتمالی را نیز در مورد نام انتخابی جویا شوید و فقط به نظرات خود تکیه نکنید. در ابتدا، چند نام اولیه را مدنظر قرار دهید و هرکدام از آن‌ها را بین اعضای خانواده، دوستان، آشنایان، مخاطبان هدف و غیره به اشتراک بگذارید و برای آنها رای بگیرید. اسمی که رای بالاتری آورد را به عنوان نام نهایی ثبت کنید.

از سایت‌های زیر برای طوفان ذهنی کمک بگیرید

اگر نام مناسبی به ذهنتان نمی‌رسد، می‌توانید از سایت‌های زیر برای طوفان ذهنی انتخاب اسم استفاده کنید.

بخوانید:  جملات بزرگان کار آفرین

VisualThesaurus.com

Shopify Business Name Generator

NameMesh.com

Naminum.com

نام کسب‌وکار خود را ثبت کنید

بعد از جمع‌بندی نهایی، اکنون وقت آن رسیده که نام کسب‌وکار خود را به ثبت رسمی برسانید. برای این کار باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده و مراحل لازم را طی کنید. حالا برند شما آماد شروع موفقیت است.

ravandsoft.mag

ارسال دیدگاه

Please enter your comment!
Please enter your name here