چند نمونه از ابزارهای مدیریتی در جهان

0
2594

اگر ابزارهای مدیریتی را درست استقاده کنید، مدیران می‌توانند از این روش ها، تغییراتی مهم و اقداماتی جدید را در شرکت یا سازمان خود به اجرا بگذارند. برای مثال، از ابزارهای مدیریت می‌توان برای تعریف و اجرای استراتژی، تعامل با مشتریان و کارمندان و همچنین نظارت بر عملکرد استفاده کرد.

مدیران برتر همیشه به دنبال آن هستند تا ببینند در حیطه کاری آن‌ها چه ابزارهای محبوبی وجود دارد. بر طبق این مطلب که در مجله کسب‌وکار روند در حال خواندن آن هستید، بر اساس مطالعاتی که در سال ۱۹۹۳ از بیش از ۱۲.۳۷۱ نفر صورت گرفت؛ از بیش از ۱۲.۳۷۱ نفر در آمریکای شمالی، اروپا، خاورمیانه، آفریقا، اقیانوس آرام و آمریکای جنوبی نوشته‌شده است. بر اساس این تحقیق، ۵ ابزار برتر مدیریت در جهان عبارت‌اند از:

  • برنامه‌ریزی استراتژیک
  • مدیریت ارتباط با مشتری
  • ارزشیابی تعامل کارکنان
  • بنچمارکینگ
  • کارت امتیازی متوازن

برنامه‌ریزی استراتژیک

دیدن نام «برنامه‌ریزی استراتژیک» در صدر این لیست قطعا نباید برایتان تعجب‌آور باشد. برنامه‌ریزی استراتژیک همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، اما در شرایط سخت اقتصادی امروز، اطمینان حاصل کردن از تمرکز روی مسائل مهم و ضروری، برای مدیران امری بسیار حیاتی است. در شرایط سخت، معمولا شرکت‌ها وقت و منابع مالی خود را روی مسائل بی‌اهمیت به هدر نمی‌دهند و این مسائل را در استراتژی‌های خود نادیده می‌گیرند.

مطالب خواندنی : با ۳۴ ایده کسب و کار اینترنتی پولساز آشنا شوید

درحالی‌که برنامه‌ریزی استراتژیک در اغلب شرکت‌ها در حال بهبود و رشد است، اما اجرای این استراتژی با موانعی مواجه است. بر اساس تحقیقات انجام‌گرفته، فقط ۱۰ درصد از استراتژی‌ها، حتی آن‌هایی که به‌درستی فرمول‌بندی شده‌اند، به‌خوبی اجرایی می‌شوند. در اجرای بد استراتژی‌ها، ارتباط استراتژی اغلب ضعیف است و اظهارات و اقدامات انجام‌گرفته نمایانگر آن است.

بخوانید:  پروژه‌های هندوانه‌ای و انواع کسب و کار

کارت امتیازی متوازن

اما اگر درزمینه برنامه‌ریزی استراتژیک و اجرای آن مشکلی ندارید، حال به سراغ کارت امتیازی متوازن برویم. در حوزه اروپا، خاورمیانه و آفریقا، این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کارت امتیازی متوازن می‌تواند خروجی را از برنامه‌ریزی استراتژیک دریافت کرده و آن را به چیزی تبدیل کند که شرکت قادر به اجرایش باشد. کارت امتیازی متوازن به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با ایجاد یک استراتژی یک‌صفحه‌ای که در آن مهم‌ترین اهداف استراتژیک مشخص‌شده‌اند، استراتژی خود را اجرایی کنند. از دیگر وظایف کارت امتیازی متوازن عبارت‌اند از: نظارت بر اجرای استراتژی با KPI های صحیح و اطمینان حاصل کردن از اقدامات صحیح صورت گرفته برای پرداختن به اولویت‌های استراتژیک.

می‌توانید این‌طور تصور کنید که کارت امتیازی متوازن در ادامه برنامه‌ریزی استراتژیک قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که استراتژی به مرحله عمل و اقدام رسیده است. همچنین در محیط سخت و پرتنش اقتصادی، شرکت‌ها باید به این اطمینان برسند که در حال انجام دادن کار درست هستند.

مدیریت ارتباط با مشتری

استفاده از رویکرد مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) این روزها در بین شرکت‌ها با اهدافی همچون افزایش وفاداری و به حداکثر رساندن فرصت‌های فروش متقابل و سودآوری مشتری به مقدار زیادی افزایش یافته است. اکثر شرکت‌ها امروزه می‌دانند که حفظ مشتریان فعلی از به دست آوردن مشتریان جدید برایشان کم‌هزینه‌تر است. دیتاها و چشم‌اندازهایی که از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری بیرون می‌آید، می‌تواند برای شناسایی موقعیت‌های فروش متقابل و متقاعد کردن مشتریان به فروش بیشتر و گران‌تر مورداستفاده قرار گیرد. بسیاری از شرکت‌ها امروزه از سیستم‌های CRM برای فهم بهتر ارزش‌های زندگی مشتری و پیش‌بینی نیازهای آینده او استفاده می‌کنند. از اطلاعات به‌دست‌آمده از طریق CRM نیز می‌توان در کارت امتیازی متوازن استفاده کرد.

بخوانید:  7 دلیل که تمرکز شما را هنگام کار برهم می زند

بنچ مارکینگ

بنچ مارکینگ نیز دست در دست کارت امتیازی متوازن دارد. نشانگرهای عملکرد کلیدی (KPI) تنها در صورتی می‌توانند چشم‌اندازهای معنادار خلق کنند که با اهداف و بنچمارک‌ها مقایسه شوند. این بنچمارک‌ها را می‌توان از داخل خود شرکت با مقایسه دپارتمان‌ها و واحدهای کسب‌وکار یا تحقیقات و مطالعات به دست آورد. بنچ مارکینگ نیز نمویی از شرایط پرتنش اقتصادی است که شرکت‌ها با آن مواجه هستند. شرکت‌ها باید مطمئن شوند جلوتر یا حداقل نزدیک به فضای رقابتی قرار دارند. واردکردن برخی رقابت‌ها در سیستم با استفاده از بنچمارک و اهداف عملکردی می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد.

ارزشیابی تعامل کارکنان

درنهایت به ارزشیابی تعامل کارکنان می‌رسیم. کارمندان و کارکنان یک شرکت قطعا مهم‌ترین و البته گران‌ترین دارایی هر شرکتی هستند. جنگ برای جذب استعدادهای برتر بین شرکت‌های مختلف جهان در حال پیگیری است و هر شرکتی سعی بر آن دارد تا استعدادهای جذب‌شده خود را حفظ یا توسعه دهد. همانند مشتریان، برای استخدام و آموزش کارمندان جدید نیز هزینه‌های زیادی لازم است. همچنین ما می‌دانیم که کارمندان تعامل‌گرا نه‌تنها وفاداری بیشتر دارند، بلکه بهره‌وری آن‌ها نیز بیشتر است و در دنیای رقابتی کنونی، حتی مقدارهای کوچک و ناچیزی از بهره‌وری برای فضای اقتصاد حیاتی است. همانند اطلاعات مشتری، از اطلاعات به‌دست‌آمده از سنجش تعامل کارمندان می‌توان در چشم‌انداز افراد نسبت به کارت امتیازی متوازن استفاده کرد.

ravandsoft.mag

ارسال دیدگاه

Please enter your comment!
Please enter your name here