نشانه‌های یک استخدام بد کدام‌اند؟

0
1700
فرآیند مصاحبه به‌خوبی پیش رفته است و شما نیز شخص موردنظر را برای تصدی کار یافته‌اید. او به سر کارش می‌آید ولی در هفته یا هفته‌های اول کارها روی روال پیش نمی‌رود و شخص استخدام شده با آن چیزی که در مصاحبه نشان می‌داده متفاوت است. اما نشانه‌های یک استخدام بد کدام‌اند و از کجا باید بفهمیم که در استخدام کارمند جدید اشتباه کرده‌ایم؟

خب کارمندانی که به‌اشتباه استخدام شده‌اند و برای فضای کاری شرکت شما مناسب نیستند، قطعا در همان روزها و هفته‌های نخست نشانه‌هایی را از خود بروز می‌دهند که سیگنال‌های لازم برای پایان همکاری را به شما می‌فرستد.

فراموش نکنید که جلوی ضرر را از هر طرف بگیرید منفعت است و اگر کارمندی در همان روزها و هفته‌های اول استخدام نشانه‌های زیر را داشته باشد، بهتر است تا دیر نشده او را اخراج کنید و به فکر استخدام نیروی جدید باشید. البته نباید مجددا اشتباهات صورت گرفته را در استخدام جدید نیز تکرار کنید.

درخواست برای ترفیع در همان ابتدای کار

سوال شخص متقاضی در مورد ارتقای شخصی و ترفیع در همان مصاحبه اول شغلی طبیعی است، اما این می‌تواند یک چراغ‌خطر نیز باشد.

در همان مصاحبه باید شفاف به او بگویید که ارتقای شغلی در طول زمان اتفاق خواهد افتاد و یک‌باره نخواهد بود. کارمند در ابتدا باید زمانی را به شناخت فرهنگ، فرآیندهای کاری و افراد حاضر در شرکت اختصاص دهد و این زمان‌بر است. کارمندانی که در همان ابتدای کار انتظار ترفیع دارند، قطعا به درد هیچ شرکتی نمی‌خورند.

زیرا اگر مدت ارتقای شغلی‌شان به درازا بیانجامد، انگیزه خود برای کار کردن را از دست خواهند داد و به یک نیروی سمی در شرکت تبدیل خواهند شد.

بخوانید:  اگر مدیریت برند در اختیار شماست پس حواستان را جمع کنید!

دائما درخواست کمک دارند

طبیعی است که هر کارمندی در ابتدای حضور در شرکت، با فرآیند کاری آشنا نباشد و در مورد کارها مدام سوال بپرسد تا به‌اصطلاح روی غلطک بیفتد.

اما اگر این سوال پرسیدن‌ها و درخواست کمک کردن‌ها کمی بیش‌ازحد معمول به‌طور بیانجامد، قطعا باید آن را نشانه‌ای منفی تلقی کرد. گاهی اوقات تجربه‌ای که کارمند در طول کار از خود نشان می‌دهد، با آن چیزی که در مصاحبه نشان داده، در تناقض کامل است. بنابراین به‌سرعت می‌توانید دریابید که در استخدام اشتباه کرده‌اید.

کارمندان تازه استخدام شده ممکن است خودشان زمان کافی را به درک فرآیندهای کاری اختصاص ندهند و از زیر یادگیری در بروند. این کارمندان مطمئنا برای کار مناسب نیستند.

آن‌ها فقط در مورد کارهایی که در آینده انجام خواهند داد صحبت می‌کنند و نه کارهایی که الان باید انجام دهند

برخی از کارمندان تازه استخدام شده نیز عادت دارند فقط در مورد کارهایی که در آینده قرار است برای شرکت شما انجام بدهند صحبت کنند.

ترفندهایی برای بالا بردن روحیه اعضای تیم

این صحبت کردن‌ها در مورد آینده به‌گونه‌ای پیش می‌رود که آن‌ها کارهایی که باید در زمان فعلی انجام دهند را فراموش می‌کنند که این قطعا نشانه خوبی نیست. مصاحبه تمام شده است و شما کسی را استخدام کرده‌اید تا کاری را انجام دهد، نه اینکه در مورد انجام دادن آن صحبت کند.

تعلل در شروع کار را می‌توان نشانه‌ای از ترس کارمند جدید برای درخواست کمک تلقی کرد، به‌خصوص زمانی که انتظارات تعریف شده‌اند ولی کارمند هنوز نتوانسته است با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

بخوانید:  زبان بدن دیجیتالی مشتریان را بفهمید

درخواست استراحت و مرخصی‌های فوری

کارمندی که بعد از شروع کار، بلافاصله از شما درخواست مرخصی و استراحت دارد، قطعا نمی‌تواند برای شرکت شما مفید باشد و این را باید نشانه‌ای از عدم صلاحیت او بدانید. یک کارمند واقعی سعی می‌کند در ماه‌های اول حضور در شرکت، ارزش، اعتبار و مهم‌تر از هر چیز، تعهد خود به کار را نشان دهد.

۶ نکته برای تبدیل ایده به یک کسب‌وکار عملیاتی

سرگردم بودن به تلفن‌های شخصی و شبکه‌های اجتماعی

کارمندی که به سرکار می‌آید باید تمامی مشغله‌ها، تلفن‌ها و تمامی مسائل شخ صی خود را در پشت در شرکت بگذارد و باروحیه‌ای خوب وارد شرکت شود. اما کارمندانی که در طول کار خود، مدام با تلفن ور می‌روند یا سرشان به شبکه‌های اجتماعی گرم است،

این سیگنال را به شما می‌فرستند که «من برای کار در این شرکت مناسب نیستم.»

کارمند در طول کار باید تمام فکر و ذهن خود را روی کارش و انجام دادن صحیح وظایف محول شده متمرکز کند و از انجام فعالیت‌هایی که باعث صرف انرژی و حواس‌پرتی او می‌شوند اجتناب کند.

در مورد استخدامی‌های بد چه تصمیمی بگیریم؟

اگر هرکدام از ۵ نشانه بالا را در رفتار کارمند خود مشاهده کردید، بلافاصله باید اخطارهای لازم را صادر کنید و به او در مورد انجام مجدد این رفتارها هشدار دهید.

البته همیشه نباید کارمندان را قربانی کنید. بلکه باید با کارمندانی که نشانه‌های بالا را دارند، صحبت کنید و دلایل انجام این رفتارها را جویا شوید.

شما نمی‌توانید از کارمندان جدید در همان ابتدای امر انتظار داشته باشید که با فرهنگ، فرآیند کاری و سایر افراد شرکت ارتباط برقرار کنند و کار خود را بدون نقص انجام دهند.

بخوانید:  کارتن خوابی که مالتی میلیاردر کالیفرنیا شد

قطعا هماهنگ شدن کارمند جدید با فضای کاری شرکت کمی طول می‌کشد و شما به‌عنوان مدیر باید در این راه همراه کارمند خود باشید.

البته از برخی نشانه‌های بالا می‌توان به‌عنوان فرصت‌های مربی‌گری نیز استفاده کرد. برای مثال، اگر کارمندی به دنبال ارتقای شغلی است، او را کنار بکشید و در مورد زمان‌بندی ارتقاهای شغلی و مسیرهایی که باید طی شود با او صحبت کنید.

شرایط لازم برای ارتقای شغلی را برایش شرح دهید و به او بگویید که اگر می‌خواهد ارتقای شغلی پیدا کند، باید با این معیارها هماهنگ باشد.

ارسال دیدگاه

Please enter your comment!
Please enter your name here