روش هایی برای افزایش سود ناخالص در کسب و کار ها

0
2077
شرکت های موفق همیشه دنبال راهکارهایی برای تنظیم هزینه ها و افزایش سود ناخالص و درآمد خود در زمان های مساعد و نامساعد بوده اند. در ادامه قصد داریم ابتدا به تعریف و سپس به معرفی اقداماتی بپردازیم که می توانید انجام دهید، تا کسب و کارتان ارزان تر اما سودآورتر شود.(روندسافت)

سود ناویژه یا ناخالص  چیست؟

کل درآمد یک شرکت (برابر با فروش کل) منهای بهای تمام شده کالاهای فروش رفته سود ناخالص گفته می‌شود. سود ناویژه سودی است که یک شرکت بعد از کسر هزینه های مربوط به ساخت و فروش کالاهایش، یا هزینه های مربوط به تهیه خدماتش به دست آورده است. سود ناخالص در صورت سود و زیان شرکت وجود دارد یا می‌توان آن را از طریق فرمول زیر محاسبه کرد:

سود ناویژه= بهای تمام شده کالاهای فروش رفته – درآمد

معادل انگلیسی سود ناویژه :  Margins یا Gross profit

اقداماتی که برای افزایش سود ناخالص می توان در نظر گرفت

  1. حسابرسی انجام دهید.

برای افزایش سود ناخالص خود درآمد ورودی و خروجی خود را بررسی کنید. این کار هر گونه هزینه ای را که بسیار زیاد به نظر می رسد و هر بخش از کسب و کار که در آن درآمد شما بدون هیچ توضیحی کاهش یافته است، برجسته و مشخص می کند.

    1. صورتحساب کارمندان خود را ارزیابی کنید.

    اگر کارکنان شما تمام وقت مشغول به کار نیستند، می توانید روش هایی را برای کاهش هزینه های کارکنان پیدا کنید. از آنها بپرسید که آیا آنها تمایلی به اقدامات داوطلبانه مانند کاهش ساعات کار یا کار انعطاف پذیر دارند. در صورت در نظر گرفتن تغییر شرایط کارکنان، حتما مشاوره حقوقی انجام دهید. این کار علاوه بر افزایش سود ناخالص موجب رضایت کارکنان نیز می شود.

  1. هزینه های عملیاتی خود را ساده تر کنید.

آیا می توانید صورتحساب های انرژی را با استفاده ی بهینه از انرژی و با تغییر تامین کننده کاهش دهید؟ هزینه رفت و برگشت به محل کار خود را بررسی کنید و ببینید که چه مقدار کار را میتوان به صورت آنلاین در خانه انجام داد.

  1. خرید خود را بهبود دهید.

هزینه هر گونه مواد مورد نیاز برای عرضه کالاها یا خدمات خود را ارزیابی کنید. آیا می توانید این کار را بدون نامرغوب شدن محصولات خود با استفاده از مواد دارای حدود مشخصات فنی کمی پایین اما قابل قبول انجام دهید؟ همچنین می توانید برای یافتن تامین کنندگان مقرون به صرفه بیشتر تلاش کنید. ارائه دهندگان خدمات خود را بررسی کنید – امروزه مقایسه ی تعرفه ها و تغییر تامین کننده ها بسیار آسان تر است و در افزایش سود ناخالص تاثیر گذار می باشد.

  1. سطح موجودی انبار خود را کاهش دهید.

به این فکر کنید که آیا می توانید سطح موجودی انبار خود را کم کنید؟ آیا می توانید تولید اقلام را به مقدار کافی مدیریت کنید تا سفارشات مشتری بدون انبار کردن محصول برای مدت طولانی ، تحویل داده شود؟ هدف تان فقط حفظ سطح کافی برای برآوردن نیازهای مشتریان باشد تا مجبور به ذخیره و انبار محصولات نشوید و در نتیجه افزایش هزینه رخ ندهد.

6. از هزینه های بازاریابی خود محافظت کنید.

  1.  تلاش های بازاریابی خود را بر روی مشتریان سودآور متمرکز کنید و محاسبه کنید که چه مقدار درآمد و هزینه لازم است تا تبلیغات شما ارزشمند باشد.
  2. به دنبال فرصت های رشد باشید.

اگر رقبا دیگر توان رقابت ندارند، به دنبال روش هایی برای بهره برداری و گسترش فعالیت خود در بخش های مختلف بازار باشید. شاید اکنون زمان تصمیم جدی و مصمم برای ادغام با رقبا جهت تقویت موقعیت شما باشد.

  1. بهره وری کارکنان را افزایش دهید.

در جهت افزایش سود ناخالص , نگرانی های خانه و محل کار می تواند سازندگی و بهره وری کارکنان را کاهش دهد؛ از کارکنان خود با آموزش حمایت کنید و با ارائه پاداش ها و انگیزه های ساده روحیه ی آنان را افزایش دهید.

  1. از خودتان در برابر نوسانات ارز محافظت کنید.

اگر کاری را در خارج از کشور انجام می دهید، از کسب و کار خود در برابر نوسانات ناسازگار ارز در هر جای ممکن محافظت کنید، یک حساب بانکی خارجی باز کنید یا قرارداد آتیه با بانک خود ببندید (یعنی خرید مقداری ارز با یک نرخ ارز توافق شده در یک تاریخ ثابت).

  1. همیشه ارزیابی انجام دهید.

هزینه های خود را به طور منظم بررسی کنید و به دنبال راه هایی برای بهبود درآمد خود باشید. مطمئن شوید که به طور مرتب جاهایی را که می توان هزینه ها را کاهش و سپس درآمد را افزایش داد، بررسی می کنید.

در آخر باید گفت که با کمی دقت و تغییر رویه و هوشمندی در کسب و کار می توان تا حد چشمگیری افزایش سود ناخالص را بدست آورد.

ravandsoft

بخوانید:  چرا استیو جابز در ذهن ها ماندگار شد؟

ارسال دیدگاه

Please enter your comment!
Please enter your name here