ترفندهایی برای بالا بردن روحیه اعضای تیم

0
1693
همکاری تیمی
گاهی اوقات مسائلی مانند کار کردن با همکاری که به هر دلیلی روحیه خوبی ندارد و یا روز بدی را سپرده کرده است می‌تواند روی روحیه تمام اعضای گروه تأثیرگذار باشد.
البته چنین حالاتی ممکن است برای همه ما و حتی بهترین و سالم‌ترین افراد نیز رخ دهد و نباید کارمندان و همکاران را به این خاطر سرزنش کرد.

اما خوشبختانه به‌ واسطه ترفندهایی می‌توان این حالات و احساسات را از همکاران و اعضای تیم دور کرد.

یک کلمه دلخواه و یا یک شوخی دوستانه می‌تواند تأثیری شگرف در تغییر خلق‌وخو ترفنده  ایی-برای-ب…دن-روحیه-اعضای-ت/وی افراد داشته باشد. اما گاهی اوقات، روحیات اعضای تیم ممکن است به دلیل فاکتورهایی که خارج از کنترل مدیریت هستند، افت کند.

برای مثال، تغییرات و یا بازسازی‌های سازمانی اگر به‌درستی مدیریت و اجرا نشود، می‌توانند سرمنشأ گسترش ترس و شایعات منفی در کل سازمان باشند.

مثلا شرکت ممکن است به دلایلی نامعلوم و معلوم، بخواهد دفتر کارش را عوض کند و به منطقه‌ای دیگر از شهر برود. شاید اعضا به صورتی ناگهانی با حجم عظیمی از کارها مواجه شده‌اند که باعث ایجاد استرس در آن‌ها می‌شود.

گاها نیز فقدان یک رهبری قدرتمند یا یک ارتباط خوب ممکن است اعضای تیم را ناراحت و دلسرد کند. در چنین مواردی، بازیابی روحیه اعضای تیم قطعاً سخت‌تر خواهد بود.

همکاری تیمی

بالا بردن روحیه اعضای تیم، یک مهارت مهم رهبری است

بنابراین یکی از وظایف اساسی هر مدیری آن است که مطمئن شود قبل از اینکه کار از کار بگذرد، با مسائلی که باعث ایجاد نگرانی و استرس در اعضا تیم شده‌اند مقابله کرده است.

اگر مدیریت سازمان نتواند با این مسائل مقابله کند، مشکلات عدیده‌ای رخ خواهد داد و پیامدهای آن نه‌تنها دامن‌گیر اعضای تیم، بلکه کل سازمان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

اگر مشکلات برای مدت‌زمان زیادی حل‌نشده باقی بمانند، درنهایت افراد را تسلیم خود می‌کنند.

چنین مواردی می‌تواند به بهره‌وری اعضای تیم ضربه وارد کرده و یک اتمسفر بد را در دفتر کار حاکم کند و همچنین باعث شود افراد مثل گذشته به کارشان دل‌بستگی و توجه تام نداشته باشند.

بخوانید:  حمایت مالی و روش هایی برای داشتن قرارداد اسپانسرینگ موفق

اگر این وضعیت تا جایی ادامه یابد که کاملا بر اعضای تیم سلطه پیدا کند، مطمئناً تمام ارتباطات در سازمان از بین خواهد رفت. درنتیجه، ارتباط بین اعضای تیم دچار ضربه‌ای جبران‌ناپذیر می‌شود و حتی کارمندان ممکن است تصمیم به ترک سازمان بگیرند.

اکنون با این اوصاف، برای بالا بردن روحیه اعضای تیم چه باید کرد؟ در ادامه چند ترفند مختصر اما کاربردی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، روحیه اعضای تیم خود را بالا ببرید. با مجله کسب‌وکار همراه باشید.

اشتباه بازاریابی شبکه ای : ۷ اشتباه رایج در بازاریابی شبکه ای

روی مهارت ارتباطی خود کار کنید

رهبری که نتواند با اعضای تیمش به‌درستی ارتباط برقرار کند، قطعا نمی‌تواند روحیه آن‌ها را نیز بالا ببرد. ارتباط لازمه هر شراکتی است و ارتباط پایدار و مؤثر زمانی ایجاد می‌شود که مدیر شناخت کامل و کافی روی اعضای تیمش داشته باشد و اخلاقیات تک تک اعضای تیم را بداند.

مدیرانی که از مهارت ارتباطی بالایی برخوردار هستند، می‌توانند در زمان بروز مشکل برای کارمندان، بهترین سنگ صبور او باشند و کارمند می‌تواند با اطمینان تمام مشکلش را با مدیر به اشتراک بگذارد.

اما در صورت فقدان این ارتباط، کارمند مشکلاتش را تحمل کرده و درنهایت زیر بار این مشکلات کمر خم می‌کند.

مدیرانی با ارتباطات قدرتمند می‌توانند در همه زمان‌ها پشتیبان کارمندانشان باشند و با شناختی که از روحیه او دارند، مشکل را تشخیص داده و درصدد حل آن برآیند.

مدیران باید توصیه‌هایی که خود به کارمندان می‌کنند را نیز در عمل انجام دهند تا ثابت کنند این روش‌ها کارساز هستند. همچنین سعی داشته باشید اقدامات مثبت و تعاملات سازنده را در طول سازمان خود گسترش دهید.

بخوانید:  چند نمونه از ابزارهای مدیریتی در جهان

همکاری تیمی

موفقیت‌های تیمی را جشن بگیرید

بعد از اجرای هر پروژه موفق، قطعاً کارمندان انتظار دارند که از آن‌ها تقدیر شود و به نشانه سپاس، هدیه‌ای هرچند کوچک را دریافت کنند.

یک مدیر کاردان باید برای اعضای تیم خود ارزش قائل باشد و بعد از اجرای موفق هر پروژه، با برگزاری جشن‌های درون‌سازمانی از متصدیان این پروژه موفق تقدیر کند.

جشن گرفتن موفقیت‌های تیمی در به هم نزدیک‌تر کردن اعضای تیم نیز موثر است. در این صورت، اعضای تیم خود را مانند یک خانواده می‌پندارند و در صورت بروز یک مشکل برای یکی از اعضا، همگی اعضا به کمک او می‌شتابند.

۶ نکته برای تبدیل ایده به یک کسب‌وکار عملیاتی

زیرا که می‌دانند روحیه و خلق‌وخوی بد یکی از اعضا، قطعاً روی بهره‌وری و کار همه آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

علاوه بر برگزاری جشن‌های درون‌سازمانی، می‌توانید برنامه‌ای برای تقدیر از کارمند نمونه ماه را نیز ترتیب دهید.

برای کارمند نمونه هر ماه، جایزه و مزایایی ویژه در نظر بگیرید و در این صورت کارمندان تشویق خواهند شد که با انجام دادن هرچه درست‌تر وظایف خود، به‌عنوان کارمند نمونه ماه انتخاب شوند.

انتخاب شدن به‌عنوان کارمند نمونه و دریافت مزایای آن، قطعاً تاثیر زیادی روی روحیه شخص خواهد داشت و تأثیر ثانویه آن در نیز در طول کار مشخص می‌شود.

مشوق کار تیمی بین اعضا باشید

اعضای یک تیم که مداوم با یکدیگر ارتباط داشته باشند، قطعا نسبت به هم شناخت بیشتری نیز پیدا می‌کنند و می‌توانند به شیوه بهتری در زمان بروز مشکلات به هم کمک کنند.

مدیران یک سازمان باید مشوق اصلی کار تیمی بین اعضا باشند و اجازه ندهند که کوهی از وظایف بر سر یک یا چند کارمند تلنبار شود. افراد سازمان را به گروه‌های چند نفره تقسیم کنید و از آن‌ها بخواهید که باهم فکری هم برای مشکلی خاص یک راه‌حل بیابند.

بخوانید:  بازاریابی دیجیتال چیست و چگونه است؟

برخی از سرمربیان فوتبال برای شناخت و هماهنگی بهتر بین بازیکنان خود در اردوها آن‌ها را در اتاق‌های مشترک اسکان می‌دهند. مثلا بازیکنان خط دفاع برای کسب شناختی بهتر از هم در یک اتاق اسکان می‌یابند و در طول دوره اردو می‌توانند به شناختی کافی از هم برسند.

کسب شناخت از هم باعث می‌شود تا در موقع بروز مشکل، همکار شما به‌واسطه شناخت قبلی، راه‌حلی را پیش پای شما بگذارد و شما را از زیر بار مشکلات برهاند.

همکاری تیمی

سرگرمی‌های درون‌سازمانی داشته باشید

برای همکاری تیمی خوب فضای کاری را نباید به‌هیچ‌عنوان فضایی خشک و بی‌روح نگه‌دارید. سعی کنید در انتخاب و چینش دکوراسیون دفتر کار نهایت دقت و وسواس را به خرج دهید و فضایی را به وجود آورید که کارمندان در آن احساس آرامش و اطمینان کنند

. همچنین محیط کاری نباید فقط با کامپیوتر و کارتابل و کاغذهای اداره احاطه شود، بلکه برخی سرگرمی‌های کوچک مانند یک میز بیلیارد، فضای قهوه‌خوری، یک فوتبال دستی و غیره می‌تواند در محل کار جای داشته باشد تا کارمندان برای فراموش کردن مشکلات خود، حتی برای دقایقی، به آن‌ها پناه ببرند.

اکثر شرکت‌های بزرگ از سرگرمی‌های درون‌سازمانی به‌عنوان روشی مؤثر برای بالا بردن روحیه اعضای تیم یاد می‌کنند.

علاوه بر این نوع سرگرمی‌ها، می‌توانید به‌صورت هفتگی، برنامه‌های کوه‌پیمایی و پیاده‌روی تشکیل دهید و کارمندان را برای به فراموشی سپردن هفته سختی که سپری کرده‌اند به دامان طبیعت ببرید. مطمئن باشید که این ترفندها در بالا بردن روحیه اعضای تیم مؤثر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

Please enter your comment!
Please enter your name here