بازاریابی پارتیزانی با 5 تاکتیک ارزان قیمت

0
1905

وقتی در مورد بازاریابی بحث می شود؛ سئو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و تبلیغات مهم‌ترین مسائلی هستند که در این زمینه به ذهن شما خطور می‌کنند. اما بازاریابی یعنی جابجایی بین دنیایی از احتمالات و فرصت‌ها که جلوی دید مشتریان قرار بگیرید. بدین‌صورت، هر چیزی می‌تواند به یک کانال بالقوه بازاریابی تبدیل شود.

این باور، درواقع قلب بازاریابی پارتیزانی (چریکی) است. رویکردی ترسناک، غیرقابل‌انکار و تهاجمی برای قرار دادن برند در مقابل مشتریان با حضور در دنیای فیزیکی اطراف.

بازاریابی پارتیزانی (چریکی) چیست؟

بازاریابی پارتیزانی عبارت است از پیدا کردن روش‌های خلاقانه برای جلب‌توجه کاربران در مکان‌های خاص. اگر ایده‌ای که برای بازاریابی پارتیزانی خود استفاده می‌کنید به‌اندازه کافی خلاقانه و جالب باشد، ممکن است حتی رسانه‌ها نیز به پوشش آن بپردازند و افراد آن را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند.

مطالب خواندنی : مشاغل آیندگان

برخلاف بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین، پیاده کردن رویکرد «انجام، سنجش، بهبود» در بازاریابی پارتیزانی تا حدودی سخت است. در این نوع بازاریابی، شانس هم تا حدودی دخیل است. ایده‌های بازاریابی شما یا موفق می‌شوند و یا در عین شایستگی کاری از پیش نمی‌برند.

وقتی در مورد بازاریابی پارتیزانی صحبت می‌کنیم، باید موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

موقعیت مکانی: مقدار ترافیک موجود در خیابان‌ها و چهارراه‌ها و نوع ترافیک را مدنظر بگیرید. همیشه تبلیغ خود را نه‌تنها در معرض دید افراد بیشتری قرار دهید، بلکه افراد صحیحی را نیز برای نمایش تبلیغ خود انتخاب کنید.

جلب‌توجه: اگر ایده شما نتواند دلیلی برای توقف کردن به افراد بدهد، آن‌ها قطعا بازاریابی پارتیزانی شما را نادیده خواهند گرفت. هرچقدر که ایده بهتری داشته باشید، می‌تواند واکنش‌های بیشتری را هم برانگیزید و احتمال موفقیت رویکرد بازاریابی‌تان نیز بیشتر می‌شود.

بخوانید:  کارتن خوابی که مالتی میلیاردر کالیفرنیا شد

همراهی خلاقیت با اهداف: حتی اگر موفق به جلب‌توجه شوید، چالش اساسی سروکار داشتن با دستاوردهای خلاقانه برند و پیام است.

در نظر گرفتن متغیرهای پیش‌بینی‌نشده: قوانین شهری، آب‌وهوا، سروصدا، سرقت و غیره همه جزو متغیرهای پیش‌بینی نشده هستند که می‌توانند راه اجرای کمپین‌های بازاریابی پارتیزانی را سد کنند.

باعث آزار مردم یا قانون‌شکنی نشوید: ازآنجایی‌که بازاریابی پارتیزانی رویکردی تهاجمی است، تاکتیک‌های آن اگر به‌درستی انجام نشوند، می‌توانند افراد را اذیت کرده و به وجهه برند آسیب برساند. کارهایی را انجام دهید که افراد با روی خوش از آن استقبال می‌کنند.

استفاده از بازاریابی پارتیزانی به‌عنوان مکمل بازاریابی آنلاین و برعکس: افراد باید قادر باشند تا در فضای آنلاین و آفلاین شما را بشناسند. اگر حداقل نام برند شما را بدانند، گوگل کردن محصول موردنظر برایشان آسان می‌شود.

همان‌طور که گفتم، بازاریابی دنیای احتمالات است. در زیر چند تاکتیک ارزان‌قیمت بازاریابی پارتیزانی آورده شده است که می‌توانید از آن‌ها الهام بگیرید.

یک فروشگاه موقت بازکرده و افراد را با خرید از خود آشنا کنید

احداث یک فروشگاه موقت، یکی از بهترین روش‌ها برای آشنا کردن افراد با فرآیندهای خرید است. فروشگاه‌های موقت را می‌توانید در گوشه و کنار معابر، پارک‌ها و مکان‌های پرتردد احداث کنید.

همچنین می‌توانید فروشگاه‌های موقت خود را درون مراکز خرید و فروشگاه‌های دیگر نیز بسازید. مثلا بسیاری از برندهای ایرانی پاساژ بزرگ پالادیوم یا مجتمع کوروش را برای این کار انتخاب می‌کنند. کاربرد فروشگاه‌های موقت را علاوه بر بازاریابی، می‌توان از جنبه روابط عمومی نیز مدنظر قرار دارد.

دیجی‌کالا از جمله برندهای ایرانی است که از فروشگاه‌های موقت استفاده می‌کند. در این فروشگاه‌ها افراد از طریق کامپیوتر قرار داده شده در آن با فرآیندهای خرید و محصولات دیجی کالا آشنا می‌شوند.

بخوانید:  چگونه در موقعیت‌های مختلف خود را معرفی کنیم؟

ارائه نمونه‌های رایگان را فراموش نکنید

دادن نمونه‌هایی رایگان از محصولات خود به افراد یکی از بهترین روش‌ها برای سر زبان افتادن و جلب‌توجه است. با ارائه نمونه به افراد، نوعی حس اعتماد در آن‌ها به وجود می‌آید و بسیاری از آن‌ها نیز بعد از دریافت نمونه، به مشتری شما تبدیل می‌شوند. فراموش نکنید که افراد عاشق چیزهای رایگان هستند!

نمونه‌های رایگان خود را علاوه بر فروشگاه‌های موقت، می‌توانید در رویدادهای خاص نیز ارائه کنید. همچنین می‌توانید برای ارائه نمونه‌های کاری خود پ سراغی هم از افراد تاثیرگذار و چهره بگیرید. حتی امکان همکاری بازاریابی برای توزیع نمونه‌های خود بین محصولات سایر شرکت‌ها نیز وجود دارد.

مطمئن شوید که نمونه‌هایتان اطلاعات کافی در زمینه موردنظر را به مشتریان می‌دهد تا آنها بعدا در فضای آنلاین بتوانند شما را پیدا کنند. هر فرصتی برای آموزش دادن به افراد در مورد محصولات و برند خود را غنیمت شمارید.

استفاده از Geo-Fencing

Geo-Fencing یکی از فناوری‌های جوانی است که بر اساس موقعیت GPS دستگاه می‌تواند محتواها و پیشنهادات خاصی را به کاربر حاضر در موقعیت هدف بفرستد. با استفاده از Geo-Fencing می‌توانید در مکان‌ها و موقعیت‌خاص، روی کاربران تاثیر بگذارید. این تاثیرگذاری اگر با چاشنی خلاقیت همراه باشد، حتی شانس به اشتراک‌گذاری نیز دارد.

Geo-Fencing یکی از بهترین مثال‌های همراهی بازاریابی آنلاین و آفلاین است. افراد را تشویق کنید تا محتواها و تجربیات آفلاین خود را در فضای آنلاین به اشتراک بگذارند.

پوستر و گرافیتی

اجاره کردن یک محل برای تبلیغات می‌تواند هزینه‌بر باشد، اما روش‌های کم‌هزینه و بعضا بی‌هزینه‌ای نیز برای تبلیغات وجود دارد. می‌توانید از فضاهای مرده شهری برای رسم گرافیتی یا نصب پوسترهای خلاقانه استفاده کنید. البته حواستان باشد که قوانین شهری را زیر پا نگذارید.

بخوانید:  تبلیغات محلی یا بازاریابی محتوایی‌ ؟ شناخت و بررسی

در هر شهر و محله، قطعا دیوارهای بلااستفاده زیادی وجود دارد که باکمی چاشنی خلاقیت می‌توانید گرافیتی‌های زیبایی از نام برند خود را در آن محل‌ها رسم کنید.

بازاریابی استیکری

استفاده از استیکر یکی از روش‌های خلاقانه و جالب برای نمایش برند است. برخی از افراد از این استیکرها روی لپ‌تاپ، کنسول بازی و سایر وسایل برای نشان دادن عشق خود به یک برند استفاده می‌کنند.

سعی کنید در رویدادهای خاص حاضر شوید و استیکرهای خود را به‌صورت رایگان در اختیار افراد قرار دهید. همچنین می‌توانید یک یا چند استیکر رایگان را نیز در بسته‌بندی خرید مشتریان بگنجانید. البته برای استفاده از استیکر مراقب باشید تا باعث آزار و اذیت افراد نشوید؛ زیرا که به وجهه برند شما آسیب می‌رساند.

ravandsoft.mag

ارسال دیدگاه

Please enter your comment!
Please enter your name here