اشتباه بازاریابی شبکه ای : ۷ اشتباه رایج در بازاریابی شبکه ای

0
1807

شما یک کسب و کار بازاریابی شبکه ای را آغاز کرده‌اید و بسیار هیجان‌زده هستید، پس باید بدانید که: حالا چه کارهایی را باید انجام دهید؟ اما بهتر است قبل از “بایدها”، از” نبایدها” سخن بگوییم و درواقع این‌ پرسش را مطرح کنیم که: حالا چه کارهایی را نباید انجام دهید؟ یا به عبارت باید از کدام اشتباه بازاریابی شبکه ای پرهیز کنید؟

یکی از بهترین نکاتی که می‌توان به افراد تازه‌وارد به حرفه‌ی بازاریابی شبکه ای گوشزد کرد، این است که مدام سعی در آموختن و استفاده از تجارب دیگران داشته باشید تا از اشتباهات بسیاری از فعالان بازاریابی شبکه ای به دور باشید. در ادامه فهرستی از ۷ اشتباه بازاریابی شبکه ای رایج  آمده‌است که بین بسیاری از افراد بازاریاب مشترک است و توجه به آنها می‌تواند گام موثری در جهت کسب موفقیت باشد.

اشتباه بازاریابی شبکه ای 

۱. عدم تکمیل آموزش کافی

رایج‌ترین اشتباه بازاریابی شبکه ای زمانی است که افراد فعال در آن حوزه قبل از آنکه آموزش‌های اولیه خود را به اتمام برسانند برای جذب اعضای جدید و یا فروش محصولات تلاش می‌کنند و معمولا موفقیت چندانی هم به‌دست نمی‌آورند. به عنوان یک قاعده‌ی کلی بدانید که تا وقتی شنا کردن بلد نباشید نمی‌توانید موج‌سواری کنید، پس به همین ترتیب ابتدا مطمئن شوید که می‌دانید چگونه کسب و کار خود را راه‌اندازی و اجرا کنید و پس از آن برای اشتراک کسب و کارتان با دیگران سعی و تلاش به خرج دهید.

اشتباه بازاریابی شبکه ای

اگر می‌خواهید در مسیر بازاریابی‌تان موفق باشید باید آموزش‌های مستقل و کاملی دیده باشید و مسلما مهم‌ترین مسئله برای یادگیری این است که به کشف و دریافتن راه و مسیر درست کسب و کارتان نائل شوید و این جایی است که بسیاری از افراد تازه‌کار به اشتباه می‌روند.

۲. تبدیل شدن به یک فروشنده‌ی کلیشه‌ای

قبل از این‌که شما مسیر شغلی خود را بیابید باید این سوال را از خود بپرسید که آیا شما به کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای می‌پیوندید تا به یک فروشنده‌ی صرف تبدیل شوید؟ پاسخ اغلب افراد به این پرسش منفی است و آنها عقیده دارند که همواره به دنبال کسب یک فرصت خوب هستند تا کسب و کارشان را با سایر افراد به اشتراک بگذارند و صرفا هدف‌شان فروشنده بودن و یا فروش یک محصول نیست. بنابراین برای این‌که به دام اشتباه بسیاری از فعالان بازاریابی شبکه ای نیفتید دوباره به همان مسئله‌ی قبلی برمی‌گردیم که شما نیاز به آموزش و یادگیری دارید تا راه‌تان را خوب هدف‌گذاری کنید و به یک بازاریاب حرفه‌ای شبکه‌ای و نه کلیشه‌ای تبدیل شوید.

این مسئله بسیار طبیعی است که که شما زمانی‌که برای نخستین بار کسب و کار خودتان را راه‌اندازی می‌کنید، هیجان زده باشید و با همه‌ی دوستان و اقوام‌تان ملاقات کنید و این کسب و کار فوق‌العاده‌تان را با آنها در میان بگذارید. اما ما به شما می‌گوییم که اگر صرفا در قالب یک بازاریاب تلفنی فرورفته‌اید و تمام تلاش‌تان در این است که به آنها بگویید که درصورت نپیوستن به شما بزرگترین اشتباه زندگی‌شان را مرتکب شده‌اند، این خود، بزرگترین اشتباه کاری شما است.

اگرچه همواره توصیه می‌شود که برای شروع کسب و کار و بازاریابی به افراد نزدیک و دوست و آشنایان‌تان مراجعه کنید اما معمولا بازاریابان تازه‌کار که فاقد تجربه‌‌ی کافی هستند، افق آینده‌ی کاری خود را نادیده می‌گیرند و با اطلاعات بیش از حد و تحت فشار قرار دادن افراد برای پیوستن به کسب و کار خود، میزان موفقیت‌شان را کاهش می‌دهند. بسیار مهم است که شما درک کنید مردم نمی‌توانند صرفا به خاطراینکه از دوستان و اقوام شما هستند و یا روزها و ساعات خوشی را با همدیگر داشته‌اید به تصمیمات کسب و کار شما اعتماد کنند. بنابراین یادگیری کسب یک رویکرد حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا از رفتارهای کلیشه‌ای فروشندگی دور شوید و به میزان موفقیت خود بیافزایید.

بخوانید:  تاثیر برنامه CGC بر عادات بازاریابان موفق

۳. درخواست‌های مکرر از دیگران برای پیوستن به کسب و کار

اگر شما درباره‌ی خلق یک کسب و کار بازاریابی شبکه ای چند میلیون دلاری جدی هستید پس باید به طورجدی به بهبود کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای خود و کسب روش‌های حرفه‌ای روی بیاورید. وقتی که صرفا به وسیله‌ی عرضه‌ی دیدگاه‌های‌تان به دیگران و به طور مکرر از آنها می‌خواهید که به کسب و کار شما بپیوندند درواقع فقط اعتبار خود را کاهش داده‌اید و در مورد مدل کسب و کارتان شک و تردید ایجاد کرده‌اید. و همین باعث می‌شود سایرین درخواست‌های شما را به سرعت رد کنند و این آغازی می‌شود برای قرار گرفتن در سراشیبی و سقوط.

تابه حال فکر کرده‌اید که آیا دونالد ترامپ هم از طریق عجز و لابه و درخواست‌های مکرر از دیگران برای پیوستن به کسب و کارش توانست به این موفقیت و ثروت و قدرت عظیم در دنیای کسب و کار برسد؟ البته که نه! در واقع کاملا برعکس این است، درواقع او به دنبال فرصت‌های طلایی بود و از بهترین افراد در بهترین موقعیت‌ها برای معرفی کسب و کارش بهره جست و به آین شهرت جهانی در دنیای کسب و کار دست یافت.

۴. وابستگی عاطفی به تصمیمات آشنایان و خانواده

وقتی مردم برای نخستین بار به یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای می‌پیوندند، معمولا به تعداد کمی از افراد امید دارند تا کسب و کار آنها بپیوندند که معمولا شامل دوستان و افراد خانواده و اقوام می‌شود. اما نکته‌ی مهم این است که شما زیاد از حد به تصمیمات آنها امید نبندید و خودتان را از نظر روحی و عاطفی به تصمیمات آنان وابسته نکنید.

بخوانید:  اهمیت حفظ مشتری و نحوه استفاده از آن برای شکست رقیبان در کسب و کار

اشتباه بازاریابی شبکه ای

همواره. به یاد داشته باشید که اگر دوستان‌تان از راه‌اندازی شرکت شما خوشحال شده‌اند این بدین معنی نیست که به همه‌ی تصمیمات کاری شما اعتماد می‌کنند. درست مانند هر کسب و کار دیگری اگر شما نتوانستید به یک فروش قطعی یا قرارداد با آشنایان‌تان برسید به راحتی به سراغ مشتری بعدی بروید. همان‌طور که یک سرمایه‌گذار باهوش می‌داند که نباید به هیچ‌کدام از خانه‌هایی که خرید وفروش می‌کند دل ببندد یک بازاریاب شبکه‌ای باهوش هم باید بداند که این بازاریابی شبکه‌ای درواقع یک بازی اعداد است که دلبستگی‌های عاطفی هیچ درآمدی برای آن نخواهد داشت.

۵. داشتن ادعاهای کاذب

هرگزدر مورد محصولات و یاخدمات شرکت‌تان ادعاهای نادرست نکنید چرا که همه‌ی این ادعاهای کاذب به شما ضرر زیادی خواهند رسانید. اگر شماپاسخ چیزی را نمی‌دانستید برای مشتری توضیح دهید که سوال بسیار خوبی پرسیده است و شما به دنبال مناسب‌ترین پاسخ برایش خواهید گشت و با نخستین تماس آتی به او پاسخ درست را بدهید. یادتان باشد که ادعاهای کذب شما مشکلات بسیاری را برای خودتان و شرکت‌تان ایجاد خواهد کرد.

۶. عیب‌جویی از دیگران

عیب‌جویی و بدگویی از دیگران بین بسیاری از افراد حس مشترکی است. اگر چه بازاریابی شبکه‌ای گاهی اوقات بسیار رقابتی به نظر می‌رسد، اما یادتان باشد که با بدگویی از سایر شرکت‌های رقیب‌تان به هیچ‌نوع بهره‌مندی خاصی دست نمی‌یابید. و این کار فقط به حسن شهرت شما به عنوان جزئی از مجموعه‌ی بزرگ بازاریابی شبکه‌ای آسیب می‌زند و درواقع شما همواره باید سعی کنید نقش یک حامی را برای سایر شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای ایفا کنید تا یک دید مثبت کلی در مورد خودتان نیز ایجاد شود.
علاوه بر این اگر مردم قبلا یک تجربه‌ی بد در بازاریابی شبکه‌ای داشته‌اند، شناسایی نگرانی‌های‌شان و کمک به آنها در کسب دیدگاه مثبت جدید- به جای بدگویی از شرکت قبلی – می‌تواند گام مهمی در جذب مشتری برایتان باشد.

به عبارت دیگر اگر شما یک بار یک قهوه‌ی بدمزه خریدید این بدین معنی نیست که دیگر تا آخر عمرتان هرگز لب به قهوه نمی‌زنید. در مورد بازاریابی شبکه‌ای هم این موضوع صادق است، چنانچه کسی در این حرفه قبلا تجربه‌ی نامطلوبی داشته است دلیل نمی‌شود که با همان دیدگاه به بقیه‌ی فعالان در این حرفه هم بنگرد، بلکه او به دنبال فرصت‌های مناسب می‌شود تا نیازهای خود را به بهترین شکل برآورد کند.

۷. کسب و کار غیرفعال

در بازاریابی شبکه‌ای هیچ چیز بدتر از یک خط کاری غیرفعال نیست. هنگامی که شما به یک شرکت بازاریابی شبکه ای می‌پیوندید همیشه باید تعهدی برای همکاری با توزیع‌کنندگان که در خط مقدم شرکت هستند و به فعالیت واداشتن آنان داشته باشید. اما اگر شما تمایلی به این‌گونه تلاش‌ها در جهت دستیابی به موفقیت ندارید بهتر است که از همان ابتدا به این حرفه‌ نپیوندید. درواقع باید از این‌که این حرفه دو هفته‌‌ی دیگر یا شاید هم دوسال دیگر شما را حمایت کند کاملا صرف نظر کنید. مشکل اصلی که همواره در بازاریابی شبکه ای رخ می‌دهد این است که نیروهای جدید با یک‌بار توقف و درجا زدن عقب‌نشینی می‌کنند و کار را رها می‌کنند.

بزرگترین موهبت ما این نیست که هرگز سقوط نکنیم، بلکه در این است که با هربار سقوط دوباره برخیزیم (کنفوسیوس )

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که در کودکی چندین بار در هنگام آموختن راه‌رفتن زمین خورده‌اید؟ آیا این زمین خوردن‌ها باعث شد که راه رفتن را متوقف کنید و دست از تلاش و آموزش بکشید؟ معلوم است که نه! به همین دلیل هم بالاخره پس از بارها زمین خوردن راه رفتن را آموختید و موفق شدید و الزام شما برای راه رفتن عامل موفقیت‌تان شد. در کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای هم به همین‌صورت است که شما باید یک الزام و تعهد برای خودتان ایجاد کنید تا ضامن موفقیتی که سزاوار شماست، شود.

موفقیت نتیجه‌ی تکامل، کار سخت، درس‌آموزی از شکست، وفاداری، و پشتکار است ( کالین پاول)

بازاریابی شبکه ای یک کسب و کار نسبتا ساده است. اما با ارتکاب هرکدام از خطاهای پیش‌گفته بسیار سخت می‌شود. بهترین کاری که شما در بدو ورود به فضای کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای می‌توانید انجام دهید این است که آموزش‌های اولیه‌ی خود را تکمیل کنید و بسیاری مواقع روی یادگیری مسیر و دیدگاه درست حرفه‌تان سرمایه‌گذاری کنید. این تمرین برای کشف راه‌های درست کاری برای شما وضعیت بی‌نظیری ایجاد می‌کند و بدین طریق به اعتماد به نفس خوبی دست می‌یابید.

بخوانید:  استراتژی کاهش قیمت در بازاریابی و اهمیت قیمت گذاری در کسب و کار

اگر شما گاها برخی از این چند اشتباه بازاریابی شبکه ای را مرتکب می‌شوید، ناامید نباشید چرا که اشتباه کردن به خودی خود بد نیست و همگان اشتباه می‌کنند. مهم این است که شما اشتباهات خود را بشناسید و در جهت رفع آن گام بردارید.

پس از این‌که با ۷ اشتباه بازاریابی شبکه ای  رایج را شناسایی کردید و تصمیم گرفتید که دیگر هرگز آنها را انجام ندهید، باید روی اعمال مثبت تمرکز کنید و ببینید که چگونه فرآیند اجرای کسب و کار خود را با صرف زمان و کشف مسیر درست تکمیل کنید.

ارسال دیدگاه

Please enter your comment!
Please enter your name here